12 oktober| MKBA voor iedereen; Hét kennis- en inspiratie evenement voor professionals uit het sociale- én fysieke domein die werken met, of belangstelling hebben voor het MKBA-instrument.

Project

Deze betonnen fietsbrug rolt uit de 3D-printer

In het laboratorium van TU Eindhoven is gestart met het 3D-betonprinten van ’s werelds eerste voorgespannen en betonnen fietsbrug, als onderdeel van het project Gemert Noord-Om. De brug, die 8 meter lang wordt, is naar verwachting in september 2017 gereed en wordt dan geplaatst in de Lieve Vrouwesteeg te Gemert over de Peelse Loop.

Provincie Noord-Brabant is opdrachtgever van dit project. Gedeputeerde Christophe van der Maat drukte als eerste op de printknop, om de printer in het lab van TU Eindhoven in werking te stellen. “We dagen aannemers uit om bij de aanleg van nieuwe infrastructuur voor ons nog meer aandacht te besteden aan duurzaamheid en innovatie. Door de toepassing van nieuwe materialen of door nieuwe technieken te gebruiken. Hier zien we dat de bouwwereld die uitdaging met beide handen aanpakt en dan kun je zomaar het startsein geven voor een wereldprimeur”. 

Duurzaam productieproces

Door het 3D-betonprint-productieproces is minder materiaal nodig om de brug te bouwen. “Met 3D-printen hebben we geen hulpmaterialen, zoals bekisting, nodig. Dit levert aanzienlijk minder afval op en we hoeven minder schaarse grondstoffen te gebruiken. Ook heeft deze manier van werken een positief effect op de hoeveelheid CO2-uitstoot tijdens het productieproces van de brug.”

Korter bouwproces

In de toekomst kan via deze productiemethode op locatie geproduceerd worden. Dit verkort het bouwproces en levert minder omgevingshinder op. De te vervangen brug kan ook langer blijven liggen, waardoor het verkeer een kortere periode last heeft van een afgesloten weg.

Maatwerk

Theo Salet, hoogleraar bij TU/e en adviseur bij Witteveen+Bos: ”Dankzij de inzet van robots kan elk ontwerp telkens weer op een unieke wijze worden gerealiseerd met eenzelfde inspanning. Een belangrijk bijkomend voordeel is dat alle informatie die in het ontwerpproces is verzameld nu ook direct kan worden doorgegeven aan de uitvoering. Dit is een belangrijke ontwikkeling op het gebied van Bouw Informatie Management (BIM), omdat het de partijen in de keten dichter bij elkaar brengt. Het is uiteindelijk de eindgebruiker die hier profijt van heeft, in de vorm van een hogere kwaliteit en maatwerk.”

Samenwerking

Het project is een samenwerking van BAM Infra, Provincie Noord-Brabant, Gemeente Gemert-Bakel, TU/e, Saint-Gobain Weber Beamix B.V., Dywidag-Systems International BV, Verhoeven Timmerfabriek, NV Bekaert SA en Witteveen+Bos.

Deel dit artikel

Geplaatst door

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws

Inschrijven
Open modal