Project

Bebording gerenoveerde N272 volledig circulair

Na een grondige verbouwing is de provinciale weg N272 Beek en Donk – Boxmeer geopend voor het verkeer. De geleverde verkeersborden en hectometerpalen zijn hierbij volledig uit biocomposiet vervaardigd.

Het gebruikte biocomposiet Nabasco 8010 is een biobased en circulair biocomposiet, vertelt Rolf Groot van NPSP. De kunststoffenspecialist leverde de nieuwe bebording. “Ons composiet bestaat uit Nederlandse rietvezels, kalk en een biohars. Daardoor bestaat de grondstof voor 80 procent uit biobased materiaal”. Het is sterk, vormvast, licht van gewicht en heeft een lange levensduur, stelt hij.

 

Naast de biocomposiet verkeersborden zijn ook het asfalt, de geleiderails en het bankje bij de bushalte gemaakt van restmaterialen uit de agrarische en de papiersector. 

Carbon footprint

Door het gebruik van biobased restmaterialen heeft het biocomposiet een zeer lage CO2-voetafdruk. Restmaterialen die op traditionele manier worden behandeld, brengen  door rotting en verwerking broeikasgassen in het milieu, waarbij nuttige materialen zoals vezels afgebroken worden. In de nieuwe keten worden de natuurlijke vezels gebruikt in een product, waardoor broeikasgassen ook in het product worden vastgelegd (een CO2-sink). Bij einde levensduur kan het restmateriaal worden hergebruikt.

Bamboe

En daarin zit ook het grote verschil met andere materialen, zoals bamboe, vertelt Groot. “Ons composiet wordt aan het einde van de levensduur volledig vermalen en hergebruikt, het is volledig circulair." In mei 2017 werden elders in Noord-Brabant, in het dorpje Engelen, al verkeersborden van bamboe getest door de gemeente Den Bosch en verkeersbordenproducent HR Groep.

 

Voor de ontwikkeling van de bebording werkte NPSP samen met Staatsbosbeheer, Akzo Nobel, Waternet en de waterschappen Aa en Maas en HHN. 

Deel dit artikel