Project

Crowdfundingsactie moet filedruk op A4 verminderen

Ondanks de investeringen in extra asfalt, neemt de filedruk op de A4 alleen maar toe. Dat kan slimmer, dacht IT-consultant Sjoerd van der Hoorn. Hij wil die filedruk verminderen door op vier trajecten het wegdek anders in te richten. Via een crowdfundingsactie wil hij eind januari 60.000 euro hebben opgehaald.

“Ik hoop met mijn actie tegenwicht te bieden aan de trend dat de overheid honderden miljoenen in wegen steekt, zonder dat er ook maar enig resultaat te zien is”, vertelt Van der Hoorn. Die miljoenen kunnen volgens hem slimmer worden geïnvesteerd. 

Hoe dan?

Met het opgehaalde geld wil hij wegbelijning op het traject van de A4 tussen Hoofddorp en Rijswijk zodanig aanpassen, dat geen wegversmallingen meer plaatsvinden op de hoofdrijbanen. En door opritten samen te voegen hoeft minder ingevoegd te worden.

Roelofarendsveen - Den Haag

Op dit traject bevinden de problemen zich bij de oprit Leiderdorp vanaf N446, de doorgaande rijbaan A4 die van twee naar twee rijstroken gaat en de parallelweg N11, waar bij de afslag geritst en bij de oprit geweven wordt.

Traject Roelofarendsveen - Den Haag

Links de huidige situatie, rechts toont de aanpassingen.


Door alle rits- en weefpunten op de rijbanen te verwijderen, is één oprit naar de hoofdrijbanen van de A4 nodig en worden de twee linker rijbanen nergens meer onderbroken. Oprit N446 Leiderdorp en afslag Leiden vervallen, net als het weefpunt A4/N11 en het ritspunt op de rijbaan A4. Hiervoor is geen extra asfalt nodig.

Den Haag – Roelofarendsveen

Ter hoogte van Den Haag ontstaan op het Prins Clausplein ook veel files. Hier worden drie rijbanen samengevoegd naar twee en rijden veel automobilisten lang door op de linkerbaan van de parallelweg, waardoor ze op het laatst bij afslag N11 toch hard remmen. Door de ritsbaan op de doorgaande rijbanen te verwijderen en de twee linker rijbanen op de A4 niet meer te onderbreken, zou de filedruk moeten verminderen.

Traject Den Haag - Roelofarendsveen

Links de huidige situatie, rechts toont de aanpassingen.

Leiden - Rijswijk

Ter hoogte van Den Haag bevindt het probleem zich ter hoogte van de splitsing naar de A12, stelt Van den Hoorn, waar drie rijbanen gesplitst worden en de rechterbaan een afrit naar de A12 wordt. Door de splitsing A4/A12te veranderen in een afslag en de afslag N14 te verlengen, moet ook hier de filedruk minder worden.

Traject Leiden - Rijswijk

Links de huidige situatie, rechts toont de aanpassingen.

Rijswijk - Leiden

Ter hoogte van Den Haag bevinden zich op het Prins Clausplein veel ritspunten, weefvlakken en opritten. Door alle rits- en weefvakken te verwijderen, worden de twee linker rijbanen nergens meer onderbroken. De rechter rijbaan is dan voor langzaam verkeer, waardoor het snel verkeer niet onnodig afremt. Ook hier is geen extra asfalt nodig.

Traject Rijswijk - Leiden

Links de huidige situatie, rechts toont de aanpassingen.

Kosten

Om dit alles te realiseren, wil Van der Hoorn 3000 kilogram aan wegenverf kopen, om 60 kilometer aan belijning te realiseren. Ook moeten 30 nieuwe voor- en beslissingswegwijzers komen. De 11.000 kilometer aan vangrail die nodig is, heeft de IT-consultant niet opgenomen in zijn plan.

Wegbeheerders

Van der Hoorn heeft tot 31 januari de tijd om het streefbedrag bijeen te krijgen. “Zodra dat in zicht raakt, ben ik van plan in gesprek te gaan met de provincie en Rijkswaterstaat om de aanpassingen ook uiterlijk in maart uitgevoerd te hebben”, laat hij weten.

Meedoen?

Indien het initiatief wilt ondersteunen, gaat u naar de projectpagina. Daar kunt u een donatie doen.

Deel dit artikel