Project

Deze verkeerstunnel maakt ontwikkeling 'nieuw stuk Amsterdam' mogelijk

Onder de rook van station Amsterdam Centraal is op 5 februari de Spaarndammertunnel opengesteld voor doorgaand verkeer. De bouw van de tunnel begon in 2015 en maakt onderdeel uit van het project Houthaven: in 2021 moet de voormalige haven geschikt zijn voor wonen en werken.

De tunnel is ongeveer 800 meter lang, ruim 7,5 meter breed en beschikt over twee tunnelbuizen met elk één rijrichting. Het ‘middeltunnelkanaal’ kan als vluchtroute gebruikt worden. Aanvankelijk was de opening van de tunnel gepland in juli 2017, maar dat ging niet door vanwege problemen met besturingssoftware, schrijft het AD. De gemeente Amsterdam heeft zo’n 3.000 tests uitgevoerd, om het functioneren en de veiligheid van de tunnel te onderzoeken. Uiteindelijk resulteerde dat in een 'feestelijke opening' voor buurtbewoners op 27 januari en nu dus voor het verkeer.

Van twee naar een buurt

Door de opening van de tunnel verdwijnt zo’n 80 procent van het verkeer op de Tasmanstraat en de Spaarndammerdijk. Daardoor worden de Houthaven en de bestaande Spaarndammerbuurt één geheel. De komende jaren wordt op het dak van de tunnel, in verschillende fasen, het Houthaven Park aangelegd. Dat moet verder bijdragen aan het creëren van een ‘nieuw stuk Amsterdam’.

Over project Houthaven

Waar vroeger vrachtschepen uit de hele wereld hun hout losten, ontstaat nu een nieuw woon- en werkgebied: Houthaven. Het nieuwe stuk Amsterdam sluit aan op het noordelijk deel van de Spaarndammerbuurt. Dat is op zo’n twee kilometer afstand van het centraal station.

 

Lees hier meer over het project.

Deel dit artikel