Blog: Infrastructuur, techniek en menselijk handelen

Algemeen wordt aangenomen dat meer dan 90 procent van de verkeersongevallen veroorzaakt wordt door menselijk handelen*, waarbij gesuggereerd wordt dat de bestuurder zelf de bron ...
Lees meer
Tijd voor een nieuw ontwerp van spitsstroken?

Pas geleden stond het volgende in de krant: "Spitsstroken kunnen handig zijn om files te vermijden. Maar als het rustig is wekken ze agressie op" ...
Lees meer
Blog: Participatie volgens de Omgevingswet

Er is steeds meer te doen over de actieve inbreng van burgers in de inrichting van de publieke omgeving. Grofweg zijn daarin nu twee min ...
Lees meer
Blog: Wie betaalt de fietser?

Voor een fietsvriendelijk klimaat kun je relatief veel doen met weinig geld: infrastructuur is relatief goedkoop. Educatie voor de fietser is grotendeels regulier verkeersonderwijs. En ...
Lees meer
Blog: Betrokken burgers, en nu?

Burgers die een rol spelen in lokaal beleid, het blijft voor iedereen wennen. Was het 10 jaar geleden nog een uitdaging om burgers bij beleid ...
Lees meer
Blog: De grens tussen weinig en te weinig beheer

Op dit moment lijk de aandacht van de doorsnee-gemeente vooral naar de zorg uit te gaan. Gemeenten worden in 2015 verantwoordelijk voor jeugdzorg, werk en ...
Lees meer
Blog: Nog even wachten met confetti…

OV-contracten hebben zich de afgelopen jaren sterk ontwikkeld, maar in tegenstelling tot hetgeen partijen aangeven, is het optimum nog niet bereikt. Na aan een aantal ...
Lees meer
Blog: Hoe sterk is de eenzame fietser?

Nederland staat bekend al een land van fietsers. Jaarlijks maken we ruim 4,5 miljard fietsritten, waarbij we 15 miljard kilometer afleggen. In 1885 werd op ...
Lees meer
Blog: De Vakantie Voorbij...

Tsja, na drie weken in het mooie en rustige Noorwegen dient het werk zich weer volop aan... ...
Lees meer
Met de auto naar de basisschool. Of toch maar niet?

De scholen zijn weer begonnen. Jaarlijks belanden er 600 kinderen in de leeftijd van 0 tot 14 jaar in het ziekenhuis na een verkeersongeval, waarvan ...
Lees meer
Veilig op de E-bike?

Goed nieuws van het elektrische fietsfront. “E-fietsen zijn in het verkeer helemaal niet gevaarlijker dan gewone fietsen,” kopt Fietsberaad op basis van een onderzoek van ...
Lees meer
Fietsparkeerproblematiek in de stationsomgeving

De afgelopen jaren hebben veel Nederlandse steden de stallingscapaciteit voor fietsen fors uitgebreid. Er worden steeds meer fietsenrekken en fietsparkeervoorzieningen in de directe omgeving van ...
Lees meer
Lachen in het verkeer, mag dat?

Laten we eerlijk zijn; het verkeer is niet bepaald een komische bedoening. Je moet je aan allerlei regels houden, veel van wat je eigenlijk zou ...
Lees meer
Niet officiële verkeersborden: goede zaak of slechte ontwikkeling?

Het komt steeds vaker voor dat gemeenten en andere lokale of regionale wegbeheerders zogenaamde niet officiële verkeersborden langs of op de weg plaatsen. Tegenwoordig ziet ...
Lees meer
Soms is verkeersgedrag erg asociaal; is dat normaal?

Met enige regelmaat komt het voor dat automobilisten net nog even wat extra gas geven op het moment dat voetgangers een voetgangersoversteekplaats (VOP) willen oversteken. ...
Lees meer
Hoe snel mag ik in een parkeergarage rijden?

Enige tijd geleden kreeg ik van een collega de vraag wat de maximumsnelheid in een parkeergarage is. Het toeval wil dat de voorzitter van het ...
Lees meer
Opmerkelijk onopgemerkt

Sommige dingen wennen nooit. En andere dingen wennen makkelijker dan je lief is. Verkeer is een voorbeeld daarvan. Komend half jaar wil ik deze blog ...
Lees meer
Biertje? Juridische aspecten van vreemde voorwerpen op de weg

Ik kan mij de eerste casus die ik kreeg voorgelegd bij Gemeente Alphen aan den Rijn nog goed herinneren. Een volwassen fietser reed op een ...
Lees meer
Handheld bellen op de fiets levensgevaarlijk

Op 19 mei heeft minister Schultz een verzamelbrief verkeersveiligheid naar de Tweede Kamer gestuurd. In deze brief worden vijf onderwerpen behandeld. Het onderwerp dat er ...
Lees meer
Soms zit een ongeluk in een klein hoekje

In een ondergrondse parkeergarage is het soms moeilijk oriënteren. Vooral als je van buiten, via een goed verlicht halletje, terugkeert in een meestal gedempte sfeer ...
Lees meer
Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws
InschrijvenMagazine
experts
Trending
Gerelateerde bedrijven
Blogs uit andere titels (471)

Hier een beurs, daar een congres en verderop nog weer eens een ...


Allereerst mijn dank aan al die lezers van mijn eerste blog. Ik ...


Deze blogsamenvatting  verscheen in VK 5/2016. Onderaan deze blog vindt u een ...


'De laatste week van augustus fietste ik met vrouw en twee kinderen ...


'Het Nationaal Verkeerskunde Congres 2016 heeft als thema 'Verassende ontmoetingen'. Deze gaan vooraf ...


‘Sinds 15 april 2016 is de Velsertunnel voor een periode van 9 ...


Blog over 'georganiseerd ongemak in de openbare ruimte' in 6 delen ...


Er is een wildgroei aan draadloze oplossingen voor het bedienen van objecten ...


In de grotere steden is het een bekend fenomeen, de RVV-jaarontheffingen voor ...


De borden E1, E2 en E3 verbieden niet langer het parkeren in ...


Dit voorjaar heb ik het ontwikkelen van een customer journey van dichtbij ...


Wie veroorzaakt een parkeerprobleem? In de inspraak betogen bewoners vaak dat niet ...


In mijn septemberblog vroeg ik jullie om de enquête voor de OVL-monitor ...


Kies een willekeurig pleintje in een stad of dorp en kijk er ...


De borden E1, E2 en E3 verbieden niet langer het parkeren in ...


Steeds meer kinderen groeien op in de stad, tussen asfalt en beton. ...


Heeft u ook zo heerlijk gespeeld in de vakantie? Zandkastelen gebouwd op ...


Het 100-jarig bestaan van Schiphol deze maand is een mooie aanleiding om ...


‘Energiemonitor, ledmonitor en nu alweer een OVL-monitor. Zijn ze helemaal mesjogge geworden?!’ ...


'Als we Ford en andere autofabrikanten mogen geloven wordt het volgende decennium ...
