Bij het gevleugelde zebrapad worden de witte strepen dus een stuk verlengd. Een normaal zebrapad is ongeveer vier meter breed, maar op de testlocaties zal het pad negen meter breed zijn. Tegelijk wordt de oversteekplaats voorzien van hekjes, zodat alleen het centrale gedeelte van het pad gebruikt kan worden. Op de verlengde stukken zou in principe niemand mogen lopen. Het is de bedoeling dat vrachtwagenbestuurders beter zicht krijgen op de oversteekplaats en eerder stoppen.
Vijftig ongelukken per jaar
Er gebeuren zo’n vijftig dodehoekongevallen per jaar waarbij een fietser of voetganger aangereden wordt door een vrachtwagen, zo meldt het verkeersinstituut VIAS. De dode hoek voor en naast de vrachtwagen zorgt ervoor dat chauffeurs moeilijk kunnen zien of een zebrapad vrij is of niet. Vooral bij een groep overstekende kinderen kan dit voor gevaarlijke situaties zorgen.
Studies
Om het effect van de nieuwe zebrapaden te meten wordt er een voor- en nastudie gedaan. Het AWV wil hiermee onderzoeken hoe vrachtwagenchauffeurs en voetgangers reageren op de gevleugelde zebrapaden. Mocht blijken dat het echt helpt om onveilige situaties te voorkomen, dan worden de zebrapaden ook op andere plaatsen aangelegd.