Nieuws

Betere doorstroming door sensoren op 130 bruggen

Midden 2019 zijn op 130 bruggen sensoren geplaatst die de status van de brug meten. De data van deze sensoren moet de doorstroming verbeteren. Deze sensordata is nu beschikbaar via het Platform Blauwe Golf Verbindend en de Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW).

In de zomer van 2019 zijn op 130 bruggen in Nederland sensoren geplaatst, met als doel om uiteindelijk de doorstroming te verbeteren. De sensoren meten de status van de brug: open of dicht. Deze sensordata is nu beschikbaar via het Platform Blauwe Golf Verbindend en de Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW). Applicaties die van de data gebruik maken kunnen de doorstroming verbeteren en zorgen voor veiligere situaties op de weg en op het water in de buurt van de bruggen. 
 
 
Rijkswaterstaat heeft de afgelopen maanden samen met NDW, gemeenten, provincies en private partijen onderzocht welke brugopeningen de grootste impact hebben op de doorstroming. Hieruit kwamen 130 bruggen naar voren, die nog niet van sensoren voorzien waren. De NDW deelt de nu beschikbare data met navigatie-apps. De data is ook beschikbaar voor schippers. 
Zij via het platform Blauwe Golf Verbindend realtime zien of een brug open of dicht staat.
 

Totaal ruim driehonderd bruggen met sensoren

Annelien Eleveld is projectleider bij Rijkswaterstaat. Annelien Eleveld, projectleider bij Rijkswaterstaat: "Ik heb de afgelopen maanden contact gezocht met provincies en gemeenten. Samen hebben we gekeken bij welke bruggen de sensoren de meeste impact hebben op de doorstroming en veiligheid. Eerder hebben we al zo'n 200 bruggen in Nederland voorzien van sensoren. Nu zijn het er ruim 300. Dit is een geweldig resultaat. En niet mogelijk zonder de inzet van vele enthousiaste mensen en een innovatie sensor leverancier."
 

Bedrijfsleven aan zet

Ook Gab Franken, van NDW is enthousiast. Gab Franken, NDW: "NDW is verantwoordelijk voor het delen van de data, het bewaken van de kwaliteit en het evalueren van het effect op de doorstroming. Maar eigenlijk is dit nog maar het begin. Het bedrijfsleven is vervolgens aan zet om de data te vertalen naar bruikbare applicaties. Denk aan apps zoals Flitsmeister en Waze die de data nu al gebruiken. Maar ook architecten kunnen het gebruiken bij het ontwerpen van wegen of rotondes.’ Annelien: ‘Om de doorstroming nog verder te verbeteren kunnen we met deze data de brugopeningen in gaan plannen. Dit is de volgende stap."


Open source

De data is volledig open source en daarmee voor iedereen beschikbaar. Zo kunnen alle geinteresseerde partijen aan de slag met de data. 

Deel dit artikel