< Ga terug naar zoekresultaten Nieuws

Consortium tekent 'Verkeerslichten van de toekomst'

Een bedrijvenconsortium, bestaande uit Dynniq, Royal Haskoning, Ko Hartog, Siemens, Swarco, Sweco, Vialis en Ziut, tekende woensdag 23 november het 'Talking Traffic' programmaonderdeel 'Verkeerslichten van de Toekomst'. Daarin moeten verkeersregelinstallaties (vri’s) ‘slim’ worden gemaakt.

"Op die manier reageren verkeerslichten op voertuigen en vice versa”, aldus Jan-Bert Dijkstra, directeur van Beter Benutten. "Dat leidt tot minder uitstootgassen, bezineverbruik, bandenslijtage, tel maar op. De ondertekening van de samenwerking is nog maar het begin, zegt hij, “nu moeten we realiseren en uitvoeren".

Standaardisatie

Volgens Chris de Vries, directeur Beheer & Uitvoering van Provincie Noord-Holland, kan er nu worden toegewerkt naar een uniforme standaard die door iedereen benut kan worden. “Zodat de dienstverlening op elkaar aansluit. Dan zijn we als overheid niet afhankelijk van één bedrijf, maar kan elk bedrijf verder met de bestaande standaard." Dat levert volgens hem bovendien veel economisch voordeel op.

Wereldniveau

Volgens directeur Dijkstra van ‘Beter Benutten’ is het nu zaak om de bestaande vri’s aan te passen aan de toekomst. Dat gaat in stappen. “We hebben al proeven op kleine schaal gehouden, maar het werkt natuurlijk pas echt goed als het op nationaal niveau wordt geïntegreerd.” In heel Nederland zijn ruim 4000 verkeerslichten in gebruik.

De Vries van Provincie Noord-Holland spreekt over een unieke, nog nooit eerder vertoonde samenwerking: “We onderscheiden ons op deze manier in Europa.” Volgens Jan-Bert Dijkstra van ‘Beter Benutten’ zijn we zelfs op wereldniveau de eersten. Maar moeten buurlanden niet meedoen aan dit project? In België en Duitsland zijn de vri's daar nog niet op ingericht. “Laten we eerst maar eens de boel in eigen land goed op orde krijgen”, zegt hij.

Deel dit artikel