Nieuws

Aansluiting Betuweroute vertraagd

De aanleg van een deel van de derde spoorbaan van het traject Emmerich-Oberhausen, de Duitse aansluiting van de Betuweroute, loopt forse vertraging op. Het hele traject is op zijn vroegst in 2017 klaar in plaats van het afgesproken jaar 2013. 

Aansluiting Betuweroute vertraagd

 

Betuweroute


Dat heeft demissionair verkeersminister Camiel Eurlings de Tweede Kamer laten weten. Hij heeft verder de gemeente Zevenaar, waar de Betuweroute eindigt en op het algemene spoornet aansluit, laten weten dat ook het traject van Zevenaar tot aan Emmerich op zijn vroegst in 2017 driesporig is. Een derde spoor is nodig omdat de capaciteit van het huidige dubbelspoor ontoereikend is om de toekomstige grote aantallen goederentreinen van de Betuweroute te verwerken.

Geen ernstige belemmering


Een woordvoerder van Verkeer en Waterstaat zegt niet te verwachten dat de vertraging de groei van het spoorvervoer over de Betuweroute ernstig zal belemmeren. Zij wijst erop dat het traject Wesel-Oberhausen, waar het capaciteitstekort het meest nijpend zou zijn, wel volgens planning opgeleverd zal worden.

Gefaseerd


Het overige deel van het traject (Wesel-Emmerich) wordt gefaseerd uitgevoerd. Eurlings heeft de Tweede Kamer laten weten dat de bouw van het derde spoor tussen Zevenaar en Emmerich in 2015 kan beginnen en in 2017 klaar is. Op het traject ten oosten van Zevenaar worden ook het spanningssysteem (25 kV) en het beveiligingsysteem (ERTMS) aan de Betuweroute aangepast. Die systemen zijn voor 2015 klaar, aldus Eurlings.

Niet voor 2018


Een bestuurslid van Arbeitsgruppe Betuwe zegt vanochtend in het Financieele Dagblad dat de derde baan in Duitsland er in elk geval niet voor 2018 zal liggen. Hij wijst erop dat de 60 kilometer lange spoorbaan door dichtbevolkt gebied aangelegd moet worden en dat er 56 spoorwegovergangen aangepast moeten worden. De Arbeitsgruppe is een samenwerkingsverband van zeven gemeenten langs de spoorlijn Emmerich-Oberhausen en lokale actiegroepen van verontruste burgers.

Bron: Nieuwsblad Transport.nl
 

Terug naar overzicht nieuws >>>

 

Deel dit artikel