Nieuws

'OV goedkoper bij aanbesteding'

'OV Amsterdam goedkoper bij aanbesteding' Het openbaar vervoer in Amsterdam zou beter én veel goedkoper worden als die opdracht openbaar aanbesteed wordt. Dat zegt bestuurder Bruno Bruins van openbaarvervoerbedrijf Connexxion.

'OV goedkoper bij aanbesteding'



Beter OV voor minder geld


Volgens Connexxion kan Amsterdam jaarlijks 15 miljoen euro besparen op het openbaar vervoer als een marktpartij de opdracht krijgt. Bruins: ''Zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit. Die kan zelfs beter voor dat geld.''


Concessie gunnen


Het bestuursorgaan stadsregio Amsterdam, verantwoordelijk voor het openbaar vervoer, wil de concessie na 2012 opnieuw aan GVB gunnen. De stadsregio betaalt GVB jaarlijks 145 miljoen euro. Daar komen de inkomsten uit strippenkaarten en ov-chipkaarten nog eens bij. ''En op de 290 miljoen euro die jaarlijks in het Amsterdamse openbaar vervoer omgaat, kan Connexxion zonder problemen vijf procent besparen,'' zegt Bruins. ''Op een concessie van zes jaar scheelt dat bijna 100 miljoen euro.''


Verplichte openbare aanbesteding


De kans dat Connexxion binnenkort de kans krijgt om mee te dingen in Amsterdam, is echter klein. Uitgangspunt van de Europese regels (PSO-verordening) is gunning van openbaar vervoer door middel van een openbare aanbesteding. De verordening kent op de aanbestedingsplicht een uitzondering; de inbesteding van het bus-, tram-, en metrovervoer is onder bepaalde voorwaarden mogelijk. Deze inbesteding moet dan in de nationale wetgeving van de lidstaten worden toegestaan.


Kamer overweegt uitzondering grote steden


De Tweede Kamer besloot een dergelijke uitzondering te maken voor de drie grote steden, die de opdracht voor stadsvervoer onderhands zouden mogen gunnen. Echter, door het controversieel verklaren van het wetswijzigingvoorstel in maart, werd het uitgangspunt van PSO-verordening en huidige wetgeving maatgevend, namelijk openbare aanbesteding van het regionaal openbaar vervoer. Deze week besliste de Kamer echter dat er toch een besluit genomen mag worden. In de gemeenteraad van Amsterdam stemde gisteren een grote meerderheid voor het plan de opdracht aan GVB te geven.


Strengere eisen


De stadsregio stelt wel strenge eisen aan de nieuwe concessie. Zo moet GVB vanaf 2012 beter op tijd rijden, en moeten er meer nachtbussen en een extra tramlijn gaan rijden, voor hetzelfde bedrag.

Lees ook:

Amsterdam wil OV niet aanbesteden

Terug naar overzicht nieuws >>>

 

Deel dit artikel