Nieuws

Gesponsorde rotondes zeer lucratief

Gesponsorde rotondes brengen gemeenten veel geld op In Dronten worden elf van de dertien verkeerpleinen onderhouden door of met geld van bedrijven. Een reeks andere gemeenten ging de stad voor. Het fenomeen van de gesponsorde rotonde zal alleen maar toenemen. Dat voorspelt 'rotonde-specialist' Boenders van CROW in het Algemeen Dagblad.

Gesponsorde rotondes zeer lucratief


Drontse rotonde als visitekaartje


Het sponsoren van rotondes is een daverend succes in Dronten. Elf van de dertien verkeerspleinen worden onderhouden door of met geld van bedrijven. ,,Het wordt een zeer kleurrijke rotonde. Een waar spektakel,'' belooft hovenier Anno Kuindersma. Hij is verantwoordelijk voor de inrichting van het allereerste gesponsorde verkeersplein in Dronten. Vrijdag leverde hij 'zijn' 300 vierkante meter grote groenplein op. Kuindersma sponsort de rotonde voor vijf jaar. Waarom hij dat doet? ,,Mijn bedrijf is gevestigd in Dronten. Op deze manier lever ik mijn bijdrage aan hoogwaardiger openbaar groen. Tegelijk kunnen we zo onze stijl uiten en is de rotonde ons visitekaartje.''

Aanzienlijke besparing


Zo lang de sponsorovereenkomst loopt, is de hovenier verantwoordelijk voor het onderhoud van de rotonde. Ik verwacht er voor zo'n 1500 euro aan uren in te moeten steken. Dat zal de jaren daarna ongeveer de helft zijn.'' De sponsoring van de rotondes in Dronten verloopt voorspoedig, zegt Berto Smit van de Afdeling Ruimtelijke Inrichting en Beheer. Voor alle rotondes samen levert dat over een periode van vijf jaar een besparing op van ruim 60.000 euro. Het geld gaat naar de Algemene Dienst.

Verkeersveiligheid prioriteit


De sponsoring verloopt volgens regels opgesteld door de gemeente. Zo mogen de naambordjes van de sponsors niet groter zijn dan 40 bij 60 centimeter en mag reclame niet teveel afleiden of aanstootgevend zijn. ,,De verkeersveiligheid gaat voor alles,'' zegt Smit. Gemeenten bepalen de regels voor de sponsoring van rotondes zelf, zegt John Boender. Hij is de 'rotondespecialist' van het nationale kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte (Crow). Boender: ,,Wij hebben randvoorwaarden opgesteld. Zo raden we aan om rotondes in het midden te voorzien van laag groen.\"

Fenomeen


Boender kan niet zeggen waar de eerste gesponsorde rotonde opdook. Gemeenten als Barendrecht, Oisterwijk, Son en Breugel en Zoetermeer gingen Dronten al voor. 'Rotondespecialist'  Boender: ,,Het aantal gesponsorde rotondes zal alleen maar toenemen omdat zowel gemeenten als sponsors er voordeel bij hebben.''

Terug naar overzicht nieuws >>>

 

Deel dit artikel