10 oktober | BouwCirculair Congres 2017 | Voor iedereen die zich verantwoordelijk voelt en te maken heeft met circulair denken en doen binnen de eigen organisatie

Nieuws

Discussietafel NFC: volle kracht vooruit met de fiets

Dagvoorzitter Dolf Jansen trapte het Nationaal Fietscongres vanmorgen af door de gastheren, wethouder Mario Jacobs (Tilburg) en gedeputeerde Christophe van der Maat (Noord-Brabant) voor te stellen. Aan de discussietafel schuiven ook Lot van Hooijdonk (wethouder van Utrecht) en Luk Lemmens (gedeputeerde van provincie Antwerpen) aan. De vier sprekers hebben een overeenkomst: alle vier willen ze innoveren met fiets.

Of Jansen zelf ook fietst, wil iemand uit de zaal graag weten. Jansen besluit de vraag door te geven aan wethouder Jacobs. Ja, de GroenLinks-wethouder is fietsend gekomen. En gedeputeerde Van der Maat dan? “Nee, ik ben met de auto”, zegt hij. “Maar ja, VVD-er hè?” De sfeer is meteen goed, het Nationaal Fietscongres wordt hartelijk geopend.

Goede infrastructuur: meer fietsers

Lemmens laat weten dat ook in Vlaanderen wordt ingezet op fietsen door de fietsostrada, een equivalent van de snelfietsroute. Door een goede infrastructuur aan te bieden, gaan mensen er vanzelf gebruik van maken, is zijn ervaring. Inmiddels kent de stad Antwerpen zo’n 6000 fietsers per dag. Ook deelfietsen doen het daar erg goed.

Ruimtelijk probleem

Lot van Hooijdonk, wethouder van Utrecht, sluit zich daarbij aan. De gigantische fietskelder onder het treinstation is daar net geopend en staat nu alweer vol. “Doordat steden groeien, wordt mobiliteit een ruimtelijk probleem. En daarom is de fiets een handige oplossing: er is weinig ruimte voor nodig.”

 

Wethouder Jacobs vult aan dat de fiets bovendien veel maatschappelijke voordelen oplevert: het is goed voor de gezondheid. En bovendien: "Als mensen met de fiets naar de Efteling komen, is er ook weer een extra parkeerplek vrij voor de automobilist."

Zelfrijdende auto

Het gaat er uiteindelijk om met welke modaliteit je het snelst van A naar B komt, zegt gedeputeerde Van der Maat. “En als dat de fiets is, kan je het beste in fiets investeren. Maar als het zelfrijdende auto is… je moet vooruit kijken en kritisch blijven.” Bovendien, zegt van der Maat, fietsen heeft de wind mee. Maar soms is een beetje tegenwind ook niet verkeerd.


Hij kijkt tafelgenoot Van Hooijdonk aan en droomt hardop van een transferpoint voor zelfrijdende auto’s langs de A27, tussen 'haar' Utrecht en 'zijn' Brabant. “Hoe mooi zou het zijn als mensen daar in de toekomst op een auto kunnen stappen, die hen automatisch van A naar B brengt? De komst van de zelfrijdende auto duurt net zo lang als de verbreding van een snelweg: zo'n tien jaar” Gedeputeerde Lemmers van Antwerpen meteen: “Naar zo’n ontwikkeling willen wij ook toe!”

F10

Ten slotte kondigt Van Hooijdonk de komst van de F10 aan: een netwerk van tien ambitieuze Nederlandse fietssteden. Lemmers breekt in: “De F10 is bij ons in Vlaanderen juist de naam van een fietsostrade.” Dat is toevallig, zegt dagvoorzitter Jansen triomfantelijk. Of Van Hooijdonk daarvan op de hoogte was, wil hij weten. “Dat niet, maar een samenwerking is altijd mogelijk”, antwoord ze gevat.

 

Lees ook: F10: ambitieuze fietssteden gaan voor een tien!

Deel dit artikel