Nieuws

Almere opent groene betoncentrale

De gemeente Almere opent per 1 mei een groene betoncentrale, die onder meer oud beton en plantenvezels gebruikt voor de productie van nieuw beton. Bij de nieuwe centrale is een reeks aan verregaande innovaties doorgevoerd voor energiebesparing en duurzaamheid. Ook het transport verloopt zo duurzaam mogelijk.

Zo maakt de centrale namelijk recyclebeton. “Al het uitgaande beton bevat minimaal 30 procent gerecycled materiaal”, vertelt initiatiefnemer Alexander Pouw van de Theo Pouw Groep. “Oud beton upcyclen wij tot een hoogwaardige grindvervanger door breken, zeven en wassen.” Dat is veel duurzamer dan steeds opnieuw zand, grind en cement afgraven.


Volgens Pouw ligt bij het nabijgelegen recycleterrein De Vijfhoek nog 25.000 ton aan betonpuin te wachten op verwerking. “Vanuit de hele regio komen er tienduizenden tonnen beton voor hergebruik naar de nieuwe centrale: skeletten van bruggen, balkons, funderingen, skeletten van flats, productieresten van fabrieken, straatstenen, rioolbuizen en dergelijke.”

Betongranulaat

Door op grote schaal betongranulaat (gerecyclede stukjes betonpuin) te gebruiken, is een groot deel van de transportbewegingen voor aanvoer van traditionele grondstoffen niet meer nodig. Dat is een breuk met de traditionele betonproductie, die nog afhankelijk is van de aanvoer van deze materialen.


Het betongranulaat is uit de grootregio Almere en de rest van de provincie Flevoland afkomstig. Door nieuwe schepen te gebruiken, wordt het transport geminimaliseerd en het wegennet ontlast. De schepen van Theo Pauw kunnen 2850 ton vervoeren, ten opzichte van 900 ton die de schepen in Almere momenteel vervoeren.

Groen beton

De nieuwe betoncentrale betekent een primeur voor Almere: de productie van ‘groen beton’ waarin groene vezels, zoals van waterplanten, zijn verwerkt, is een innovatie in de sector. Andere toepassingen voor groen beton zijn werkvloeren, viaducten en de zogenaamde legoblokken: betonnen bouwstenen voor de aanleg van verplaatsbare wanden bij bedrijven, bijvoorbeeld voor opslag van grondstoffen of recyclingmaterialen.

Elektrisch vervoer

Voor de aanvoer van recycelingsmaterialen gaat de Theo Pouw Groep bovendien gebruik maken van elektrische vrachtwagens. Deze nieuwe generatie vrachtwagens laden niet meer op met een stekker in het stopcontact, maar maken gebruik van een nieuwe technologie waarbij de accu wordt opgeladen met behulp van waterstof. Het herladen van de vrachtwagenaccu duurt slechts twintig minuten.

 

De nieuwe centrale is onderdeel van Upcycle City, een initiatief van vier bedrijven die een duurzame oplossing hebben bedacht voor het hergebruik van afval- en reststromen.



Dit artikel komt uit BouwCirculair

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws

Inschrijven