Nieuws

Walstroom voor kleine zeeschepen in Rotterdam

De gemeente Rotterdam is een proef gestart om kleine zeeschepen aan de Parkkade te voorzien van elektriciteit. De schepen hoeven dan hun dieselgeneratoren niet in te zetten om zelf stroom op te wekken.

Tijdens de proef worden kleine zeeschepen aan de Parkkade door de gemeente voorzien van elektriciteit. De proef duurt vijf maanden, waarin vijf verschillende systemen worden getest. “Met walstroom slaan we twee vliegen in een klap: we krijgen schonere lucht en minder CO2”, aldus Arno Bonte, wethouder voor Duurzaamheid en Luchtkwaliteit. “Onze ambitie is om alle schepen aan de walstroom te krijgen, te beginnen bij kades vlakbij woonwijken. Deze proef is daarvoor een belangrijke stap”.
 
Allard Castelein, CEO Havenbedrijf Rotterdam: “We gaan steeds een stap verder met walstroom. Voor de binnenvaart is het al zo’n tien jaar verplicht. Stena Line in Hoek van Holland heeft het en we gaan het aanleggen voor Heerema bij Rozenburg. De komende decennia moeten veel meer schepen aan de stekker. Hoe groter de schepen, hoe ingewikkelder en duurder. Dat vraagt dus tijd.”

Mobiele concepten

Tijdens de proef worden mobiele concepten ingezet, in tegenstelling tot vaste stroomaansluitingen. Daardoor kan de stroomvoorziening daar ingezet worden waar ook daadwerkelijk behoefte is aan stroom. De gemeente onderzoekt verschillende energiebronnen, zoals waterstof, battrijstroom, aardgas (LNG) en hybride varianten. 
Er wordt tijdens de proef vooral gekeken naar technische en commerciële haalbaarheid, gebruiksvriendelijkheid en de impact op de omgeving. Geluid en emissies worden gemeten. 

Nationale Samenwerkingsovereenkomst Luchtkwaliteit

Aan de Parkkade komen veel kustvaarders. In principe kan elk klein zeeschip dat daar aanlegt gebruikmaken van de walstroom, zolang het schip wel uitgerust is met de juiste stekker-aansluiting. De totale kosten voor de proef zijn circa e.500 duizend. Dit geld komt voornamelijk vanuit het Rijk, vanuit de Nationale Samenwerkingsovereenkomst Luchtkwaliteit. In 2020 zal een tweede proef, evenaans aan de Parkkade, worden gestart. Deze proef is gericht op innovatie en vooral geschikt voor grotere zeeschepen. 
 

Luchtkwaliteit

De proeven zijn bedoeld om de luchtkwaliteit te verbeteren. Volgens berekeningen van onder andere het Havenbedrijf Rotterdam is de totale energiebehoefte van zeeschepen in de Rotterdamse haven circa 750 tot 850 Gigawattuur, ongeveer net zoveel als 200 duizend huishoudens. Als deze energiebehoefte op duurzamere manier ingevuld kan worden is hier forse milieuwinst te behalen. Walstroom is vooral makkelijk aan te leggen voor binnenvaartschepen en veerboten, omdat binnenvaartschepen een relatief bescheiden energiebehoefte hebben en veerboten een vaste route. Voor zeeschepen is het aanleggen van walstroom complexer, zowel omdat de energiebehoefte van deze schepen veel groter is en omdat zeeschepen verschillende havens aandoen. Cruiseschepen kunnen al snel net zoveel energie verbruiken als een kleine stad. 

Vijf bedrijven

Vijf bedrijven doen mee aan de proef: ENGIE, PON power, Agrreko Benelux, Mobiele Stroom BV en JP-Energiesystemen. 

Deel dit artikel