Nieuws

Tolheffing voor nieuwe Maastunnel bij Rotterdam

Tolheffing voor Maastunnel bij Rotterdam Minister Eurlings heeft geen bezwaren tegen het heffen van tol om een tweede oeververbinding onder de Maas bij Rotterdam te financieren. 'Tol kan deels de aanlegkosten dekken”, aldus Eurlings. Een motie van CDA en VVD pleit voor tolheffing om de nieuwe tunnel snel aan te kunnen leggen.

Tolheffing voor nieuwe Maastunnel bij Rotterdam

 

Maastunnel in Rotterdam


Rotterdam, enkele omliggende gemeenten en het bedrijfsleven willen dat de verbinding er al in 2020 ligt. De Rotterdamse haven zou zo beter bereikbaar worden en het Westland en Oost-Voorne beter ontsluiten. De keuze voor deze nieuwe oeververbinding ten westen van de Beneluxtunnel gaat tussen de Blankenburgtunnel en de meest westelijk gelegen Oranjetunnel. De oever-verbinding maakt onderdeel uit van het Randstad-Urgent programma. Minister Eurlings streeft ernaar in de eerste helft van 2010 een voorstel in te dienen.

Meerderheid in de Kamer


Volgens CDA-Kamerlid Ger Koopmans willen het Rotterdams havenbedrijf en de regio meebetalen aan de tunnel en investeringen via een tolsysteem terugverdienen. Het bedrijfsleven wordt de grootste gebruiker en betaalt dus de weg, en niet de 'gewone' automobilist, aldus Koopmans. De Kamer stemt donderdag over de motie. De tweede regeringspartij PvdA zal volgens Kamerlid Lia Roefs waarschijnlijk voor stemmen en daarmee lijkt een meerderheid verzekerd.

Deel dit artikel

Geplaatst door

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws

Inschrijven