Nieuws

'Uiteindelijk willen we de slimste straat van de wereld ontwikkelen'

Parkeagle werkt door het gebruik van slimme sensoren langzaam toe naar de ontwikkeling van de slimste straat van Nederland. Het bedrijf wil het Apple van de parkeerwereld zijn. “Ieder jaar een beter product, daar gaan we voor.”

Met slimme parkeeroplossingen helpt Parkeagle steden en gemeenten om congestie, vervuiling en stress bij automobilisten te verminderen. Het is begonnen met het intelligente parkeersensorennetwerk. “Smart Parking is een slimme oplossing die bestuurders helpt met het vinden van een parkeerplaats door toegang te geven tot de actuele bezettingsgraad via een mobiele app of digitale verkeersborden. Onze slimme sensoren in de grond meten hoeveel voertuigen er geparkeerd staan op een parkeerplaats of garage”, vertelt medeoprichter van Parkeagle Juriaan Karsten.

Bestuurders worden door de app naar beschikbare parkeerplaatsen begeleid, omdat de slimme parkeersensoren precies weten welke ruimtes beschikbaar zijn. Steden worden zo leefbaarder, veiliger en raken minder verstopt. Automobilisten hoeven door de app geen zinloze rondjes meer te rijden door de stad op zoek naar een parkeerplaats. “Onze sensoren zijn multi-purpose ontwikkeld, ze kunnen zowel stilstaande voertuigen als rijdende voertuigen detecteren. Ze zijn dus ook geschikt voor ingangdetectie”, zegt Karsten. “Alle in- en uitgaande voertuigen kunnen zo worden geteld. De bezettingsgraad kan met gebruikers gedeeld worden via onze smart parking app of via een PRIS. Op deze manier hebben we onder meer vijf parkeerterreinen en alle boulevards in Noordwijk ingericht.” 


StreetEagle sensoren zijn de kleinste voertuigsensoren in de wereld

Streeteagle

Maar nu gaat het bedrijf een stap verder. Samen met de gemeente Amsterdam wordt inrichting gegeven aan de slimste straat van Nederland. Aan het begin en einde van tien straten komen sensoren. “We gaan Streeteagle, zoals het nieuwe systeem heet, uitrollen in tien straten in De Pijp. Een gebied met een hoge parkeerdruk, zeker rond de Ferdinand Bolstraat. Onze sensoren (in de weg) meten straks hoeveel verkeer er rijdt, hoe hoog de parkeerbezetting is, om welk type voertuig het gaat en de snelheid.” Daarnaast zullen de bewoners bij de pilot worden betrokken. “Ze krijgen een app waarop bijvoorbeeld de real-time parkeerdruk te zien is.” De gemeente krijgt een API-koppeling om alle data real-time in te zien en te analyseren. Zo kunnen mobilteitsvraagstukken met actuele data worden opgelost en geanalyseerd.

Fotobron: parkeagle.com

Parkeagle is met meerdere grote en kleine gemeenten in gesprek, zo vertelt Karsten. “Om Streeteagle optimaal te laten werken, zoeken we verschillende casussen. Zo gaan we met een kleinere gemeente de aanrijroutes onder de loep nemen.” Karsten geeft aan nog op zoek te zijn naar gemeenten die het systeem ook willen toepassen. “Uiteindelijk willen we de slimste straat van de wereld ontwikkelen. Een straat die gemeente kan helpen in data-gedreven beleid.” 

Temperatuur en trillingen

Naast verkeersbewegingen kunnen er nog meer zaken gemeten worden met het slimme systeem van Parkeagle. “De sensor meet bijvoorbeeld ook de wegdektemperatuur. Zo kan een gemeente precies zien wanneer er gestrooid moet worden. Ook trillingen van de voertuigen kunnen we meten.” De sensoren worden continu doorontwikkeld, zegt Karsten. “We willen graag het Apple van de parkeerwereld zijn. Ieder jaar een beter product om mobiliteitsvraagstukken met data en slimme technologie op te lossen.”

Lees meer over de slimme systemen van Parkeagle.



Dit artikel komt uit PARKEER24

Deel dit artikel