Nieuws

Markeren 250 km perronrand gestart

Gewapend met verfrollers zijn bouwvakkers in opdracht van ProRail aan een monsterklus begonnen om circa 250 km perronrand te verven. Door een duidelijke markering aan te brengen met een dikke, stroeve, witte streep wordt voor slechtzienden het verschil tussen perron en spoor duidelijker.

Markeren 250 km perronrand gestart


Nieuwe werkwijze


Aannemer Van den Berg Nijmegen, die de opdracht voor ProRail uitvoert, bedacht speciaal daarvoor een nieuwe werkwijze. Met behulp van een staalborstel wordt eerst de perronrand goed schoonmaakt. De schilders gebruiken daarna een verfroller voor de eerste laag. Waarna vanuit een gieter een speciale korrel wordt uitgestrooid die de rand extra stroef maakt. De laatste laag betreft weer een schilderbeurt met verfroller.

Toegankelijkheid


Het werk maakt onderdeel uit van het landelijke programma Toegankelijkheid dat erop is gericht reizigers met een handicap zelfstandig te kunnen laten reizen. Vooral reizigers met een visuele handicap hebben behoefte aan hulpmiddelen die niveauverschillen op de stations goed en eenduidig markeren. Vanzelfsprekend verduidelijken de markeringen tegelijkertijd ook voor de andere reizigers de situatie.

Weer


Komende maanden wordt op circa 300 stations de perronrand aangepakt. Hierbij is begonnen met de stations in de Achterhoek en op de lijn Nijmegen-Den Bosch. De werkzaamheden zijn wel sterk weersafhankelijk. Als het te koud is of te nat, is het verven niet mogelijk. Hierbij is in de planning rekening gehouden. Zoals gezegd gaat het eerst om 300 van de 389 stations in Nederland. Bij de resterende stations staan bijvoorbeeld nog werkzaamheden aan de perrons op stapel en wordt de randmarkering later aangebracht.

Klik hier voor meer informatie.

Terug naar overzicht nieuws >>>

 

Deel dit artikel