Nieuws

Elektrische zelfrijdende bus op Brussels Airport

Een zelfrijdende elektrische bus moet vanaf 2021 pendelen tussen terminal en cargozone op Brussels Airport. De bus heeft de eerste testmeters inmiddels afgelegd.

De bus, die zowel elektrisch als autonoom is, maakt eerst een aantal dagen demonstratieritten zonder passagiers om de technologie in een echte omgeving te testen. Het betreft een pilot van De Lijn en Brussels Airport. De bus moet vanaf 2021 daadwerkelijk in gebruik zijn en gaat dan pendelen tussen de terminal en de cargo bedrijvenzone en parkeerterreinen. “Dit wordt het visitekaartje van het openbaar vervoer in Vlaanderen”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. “Buitenlandse bezoekers zullen ons meteen leren kennen als een innovatieve regio”.
 
De komende dagen zal de bus van 2getthere zijn eerste demonstratieritten langs de terminal uitvoeren. Op veel plekken rijden autonome bussen op een afgebakend terrein zonder ander verkeer, maar op Brussels Airport zal de bus tussen gemengd verkeer gaan rijden. “Deze zelfrijdende shuttle is spitstechnologie die tot de verbeelding spreekt”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. “Met dit proefproject maken we de verbeelding tastbaar. We zetten innovatie in om het aanbod van De Lijn verder te versterken. Dit is een investering in de toekomst, in efficiëntie, in imago en in de verleidingskracht van ons openbaar vervoer. Vlaanderen en De Lijn nemen hier echt een voortrekkersrol op”.
 

“In het kader van onze duurzame ontwikkeling is ‘intelligente mobiliteit’ één van onze strategische prioriteiten voor de komende jaren, zegt Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport Company. “We willen passagiers en werknemers stimuleren om meer met het openbaar vervoer naar de luchthaven te komen. Dit gezamenlijk project met De Lijn, gestart in 2015, is een van de concrete projecten om deze doelstelling te halen. We onderzoeken nu hoe zelfrijdende busjes ingezet kunnen worden om het reizigersvervoer op het luchthaventerrein efficiënter te laten verlopen”.


Innovatie 

De bus kan afwijkingen van de geplande route zelf corrigeren. Daarnaast beschikt het voertuig over over sensoren om andere objecten in de omgeving te detecteren.
Carel C. van Helsdingen, CEO van constructeur 2getthere geeft aan: “De Lijn en Brussels Airport zetten met dit project wereldwijd een nieuwe standaard. De selectie op basis van specifieke betrouwbaarheids- en veiligheidseisen, alsmede het eerst bewijzen hiervan via testen, vereist een gedegen benadering op basis van innovatieve technologie. Het is een uitdagend project en wij zijn trots geselecteerd te zijn als constructeur. Wij kijken uit naar de verdere samenwerking, de uitrol van het systeem en het vervoeren van de passagiers.”
 

Autonoom rijdende pendeldienst tussen luchthaventerminal en cargo bedrijvenzone

De Lijn en Brussels Airport Company willen in 2021 een autonoom rijdende pendeldienst lanceren tussen de luchthaventerminal en de cargo bedrijvenzone en parkeerterreinen. Zelfrijdende elektrische busjes die verkeersveilig, duurzaam en flexibel inzetbaar zijn kunnen dan een hoge frequentie aanbieden. De shuttle zou zelfstandig rijden aan een snelheid van gemiddeld 20 km/uur op een kort, vast traject dat uitgerust is met magneten en sensoren. De magneten bevinden zich in de grond en dienen als bakens om de weg aan te duiden. De sensoren zijn ingebouwd om andere objecten in de omgeving te detecteren. Lokaal kunnen aanpassingen nodig zijn om de verkeerscomplexiteit te verlagen.  



Deel dit artikel