Nieuws

'Oranjetunnel meest geschikt voor tol'

'Oranjetunnel of A1-brug meest geschikt voor tol' De A1-brug bij Almere, de A27-brug bij Gorinchem en de Oranjetunnel bij Rotterdam zijn bij uitstek geschikt om toltrajecten van te maken. BNG-topman Hans Leenaars ziet brood in financiering van publiek-private samenwerking (pps) bij zowel nieuwbouw als renovatieprojecten.

'Oranjetunnel meest geschikt voor tol'

 

Logische ontwikkeling


Meer pps is in zijn ogen een logische ontwikkeling. \"Het Rijk heeft de afgelopen crisis vooral keynesiaans geïnvesteerd. Bezuinigingen bij de overheid zijn daarom onvermijdelijk, maar als de economie weer groeit, moet ook de infrastructuur groeien. Private investeringen in infrastructuur zijn dan de onvermijdelijke uitkomst\", concludeert de econoom. BNG is als financier betrokken bij alle grote pps-projecten in Nederland en volgt de ontwikkelingen op de voet.

Gunstig klimaat


Het politieke klimaat is volgens Leenaars momenteel zeer gunstig. \"De regering is voorstander en veel politieke partijen hebben ook een vorm van beprijzing van wegverkeer in hun programma staan.\" Leenaars heeft bij supersnelwegen de weguitbreidingen Amsterdam-Almere (A6/A9) en Utrecht-Breda (A27) voor ogen. Voor toltrajecten ziet hij meer in een brug of tunnel omdat inning van tol dan relatief eenvoudig is door een beperkt aantal op- en afritten. In beide trajecten zit een cruciale brug die voor dat doel geschikt is te maken. De bankier weet dat de tegenstanders altijd wijzen op het gebrek aan ruimte voor grote tolpleinen. \"Maar die heb je ook helemaal niet nodig. Leg het probleem van innen bij de markt en ze komen met een prima oplossing\", voorspelt Leenaars.

Bron: Cobouw
 

Terug naar overzicht nieuws >>>

 

Deel dit artikel