Nieuws

'We zitten midden in een tweede transitiegolf'

"De meesten van jullie zien parkeren als een mooie business, helemaal nu de ruimte onder druk staat", zei professor Derk Loorbach tijdens het Parkeer24Jaarcongres op 5 april in Putten. Maar intussen is er veel meer aan de hand. We zitten midden in een tweede transitiegolf. “Als je niet mee kunt, heb je ook niet goed opgelet misschien."

De tweede transitiegolf is sterker dan de eerste die rond de eeuwwisseling plaatvond, maar die tijdens het kabinet Rutte I wegebde, liet Loorbach zien. Loorbach is in het dagelijks leven directeur van het Dutch Research Institute for Transitions (DRIFT) in Rotterdam.

 

Volgens hem is een transitie schoksgewijze, fundamentele verandering van de dominante structuren, culturen en werkwijzen binnen een maatschappelijk deelsysteem. Dat heeft echter niet alleen positieve effecten. "Als we alle auto's vervangen door elektrische, is dat ook zonde van de grondstoffen. We moeten juist ook met minder auto's toe." Transitie in de vorm van disruptie is erg leuk om over te praten, maar kent ook verliezers; mensen en partijen die de dupe worden van de chaos die transitie met zich meebrengt. Het is deels ook eigen verantwoordelijkheid om snel heftige veranderingen te signaleren en daarmee om te gaan.

Economische activiteit

Volgens Loorbach is het mobiliteitssysteem erg goed in het faciliteren van (individuele) mobiliteit om economische activiteiten mogelijk te maken en dat zo efficiënt mogelijk. Wegenbouw is volgens hem helemaal geen oplossing voor het mobiliteitsvraagstuk, maar vooral een goede manier om afval te dumpen. “Kijk maar eens wat er allemaal onder die wegen verdwijnt.”


Maar er zijn toenemende vragen bij deze aanpak, signaleert hij. Hoeveel efficiënter kunnen we wegen nog benutten? Hoeveel efficiënter kan de benzinemotor? Hoeveel meer flexibiliteit is mogelijk door flexwerken en mobiliteitsmanagement? Dit zijn signalen dat het regime tegen grenzen aanloopt. “Tegelijk ontwikkelen zich allerlei alternatieven die goedkoper, aantrekkelijker en beter worden.”


Loorbach onderbouwt dit met de – tot nu toe – hardnekkige volharding van de optimalisatiestrategie voor het autosysteem. Vraagstukken over milieu, veiligheid en doorstroming worden daarmee echter niet opgelost. Loorbach: ”Dit regime staat niet alleen onder druk, maar krijgt ook concurrentie.”

Parkeerdruk

Dat geldt ook voor parkeren. Straatparkeren staat, met name in binnensteden, meer en meer onder druk. De oplossing lijkt te schuilen in meer parkeergarages, maar is dat wel nodig? Kunnen we de bestaande parkeergarages niet beter benutten? Voor Vincent Taapken, gasthoofdredacteur van de komende editie van Parkeer24 met als thema Vastgoed, was het duidelijk: nieuwe parkeergarages zijn niet nodig.


Mocht hij gelijk hebben, dan moeten sommige bedrijven goed nadenken over hun toekomst. Loorbach vatte het als volgt samen: substitutie, verschuiving, disruptie: dat zijn de drie scenario's voor transitie. "Denk erover na of jullie organisatie klaar is voor disruptie."

Deel dit artikel