Nieuws

Verlaging maximumsnelheid leidt tot beperkte uitstootreductie

Zes procent van alle Nederlandse autokilometers worden afgelegd met een snelheid van 130 kilometer per uur, blijkt uit cijfers van Flitsmeister. Volgens Flitsmeister leidt een verlaging van de maximumsnelheid op snelwegen naar 100 kilometer per uur tot een stikstofreductie van 0,34 procent.

Een en ander blijkt uit berichtgeving van BNR. Omdat lang niet alle automobilisten daadwerkelijk 130 rijden op de snelweg, is de milieuwinst van een verlaging van de maximumsnelheid lang niet zo groot als gedacht. Flitsmeister analyseerde voor de gegevens 650 miljoen autokilometers in een periode van vier weken. In slechts zes procent van de gevallen werd er met een snelheid van 130 kilometer per uur gereden. 

 

Hoogleraar Intergrale Stikstofanalyse Wim de Vries (Universiteit Wageningen) stelt dat verlaging van de maximumsnelheid wél effect heeft. Ook het rappot 'Niet alles kan' van de commisie-Remkes houdt rekening met de optie om de snelheid te verlagen. De hoogleraar stelt wel dat de snelheidsverlaging geen structurele oplossing is, maar wel een oplossing die snel gerealiseerd kan worden. 

Deel dit artikel