Nieuws

Studente TU Delft snelste vrouwelijke fietster met 122,12 kilometer per uur

Een studententeam van de TU Delft en VU Amsterdam heeft het vrouwelijke wereldsnelheidsrecord fietsen verbroken. Hiervoor fietste atlete Rosa Bas met een snelheid van 122,12 kilometer per uur op een aerodynamische ligfiets.

De studenten van de TU Delft en de VU Amsterdam zijn verenigd in het Human Power Team. Met een zelfgemaakte aerodynamische ligfiets doen de teamleden mee aan de World Human Powered Speed Challenge in Nevada. 

Record

Atlete Rosa Bos: "Een jaar lang hebben wij hier naartoe gewerkt en nu is het gelukt. Het is bijzonder om zo snel te fietsen. Ik ging harder dan auto’s normaal op deze weg mogen rijden.” Het oude record van de Française Barbara Buatois stont op 121,8 kilometer per uur en stamde uit 2010. Na negen jaar hebben de Nederlanders het record nu verbroken. Brit Krabbenborg, teammanager van het Human Power Team: “Elk jaar hebben atletes van over de hele wereld geprobeerd om Buatois te overtreffen. Na maanden ontwerpen, produceren en trainen, hebben wij dit eindelijk voor elkaar gekregen.” 

World Human Powered Speed Challenge

De Human Powered Speed Challenge is een jaarlijks evenement en de studenten van het Human Power Team nemen elk jaar deel. Het evenement is het wereldkampioenschap voor mensaangedreven voertuigen. De Nevadawoestijn biedt hiervoor de ideale ruimte. ”In Nederland is het niet mogelijk om zulke hoge snelheden te halen”, legt Krabbenborg uit. “Het kampioenschap vindt plaats in Battle Mountain, waar zich een rechte weg bevindt van 10 kilometer lang. Dit is lang genoeg om snelheid op te bouwen, een sprint te trekken en ten slotte weer af te remmen. Door de ligging op 1400 meter hoogte is de lucht daar ijler dan in Nederland, waardoor de luchtweerstand nog lager is en wij nog sneller kunnen rijden.” De Speed Challenge duurt nog tot en met 14 september.

Luchtweerstand

“Bij hoge snelheden is de luchtweerstand onze grootste vijand. Daarom speelt de vorm van het aerodynamische omhulsel van onze fiets, de VeloX 9, een erg grote rol bij het behalen van de topsnelheid.”, zegt Bart van de Krol, Aerodynamics Engineer van het Human Power Team en zelf student lucht- en ruimtevaarttechniek. “We hebben deze vorm zo nauw mogelijk om de lichaamsmaten van onze atletes heen ontworpen om de fiets zo gestroomlijnd en zo klein mogelijk te houden.” De VeloX 9 is gemaakt van lichtgewicht materialen en maakt gebruik van een innovatief schakelsysteem waarbij de kettingwielen bewegen in plaats van de ketting. De VeloX 9  rijdt dit jaar op speciaal voor het team ontwikkelde banden zodat de fiets de allerlaagste rolweerstand ondervindt.

Human Power Team

Het team bestaat uit 16 studenten van de TU Delft en de VU Amsterdam. De studenten zetten een jaar lang hun studie opzij voor het project. “Er mag in het ontwerp geen gebruik worden gemaakt van elektrische energie of een brandstofmotor”, legt Krabbenborg, uit. “Er wordt dus puur op spierkracht gefietst. Onze atletes moeten daarom in topvorm zijn. Zo zijn de coaches en de atletes al sinds augustus in de Verenigde Staten voor acclimatisatie om te wennen aan de hoogte en de temperatuur. Op deze manier stonden de atletes zo goed mogelijk voorbereid aan de start van het kampioenschap. Daarnaast maakten wij dit jaar gebruik gemaakt van een nieuwe representatieve inspanningstest, de 3 minute all-out test, waarbij zowel sprint- als duurvermogen gemeten kan worden. Ook werd de voeding perfect afgestemd op de trainingsschema’s van de atletes.”  

Deel dit artikel