Nieuws

Rijkswaterstaat gaat bandenspanning vrachtwagens A16 monitoren

Rijkswaterstaat gaat de bandenspanning van vrachtwagens op de A16 melden aan vervoerders. Wegvervoerders die regelmatig gebruikmaken van de A16 kunnen nu hun voertuigen aanmelden bij Rijkswaterstaat. Als Rijkswaterstaat constateert dat een van de deelnemende vrachtwagens met een te lage bandenspanning rijdt, ontvangt het bedrijf automatisch een melding.

Sinds augustus 2019 ligt op de rechter rijstrook van de A16 in noordelijke richting, voor de afrit 's-Gravendeel, een bandenmeetpunt. Het systeem meet afwijkingen in de bandenspanning van alle passerende vrachtwagens. Tot nu toe blijkt 0,8 procent van de passerende vrachtwagens met een te lage bandenspanning te rijden. Het betreft een proef die Rijkswaterstaat uitvoert samen met de Verkeersonderneming.

Grote impact

Jeroen Koving, projectmanager bij Rijkswaterstaat: "Incidenten met vrachtauto’s hebben relatief grote impact op het hoofdwegennet. Zo’n 40% van de pechgevallen bij trucks wordt veroorzaakt door bandenproblemen.Een stilstaande truck op de vluchtstrook langs de snelweg leidt tot files, opstoppingen en in sommige gevallen zelfs ongelukken. Voorkomen is beter dan genezen, dus we willen met dit systeem het aantal pechgevallen veroorzaakt door bandenproblemen terugdringen."

Automatische melding

Tijdens de proef kunnen transporteurs hun ketekens aanleveren bij Rijkswaterstaat. Zodra er een afwijking in de banden wordt geconstateerd en een kenteken in het systeem voorkomt, krijgt de transporteur automatisch via de e-mail een rapport toegestuurd waarin het probleem aangegeven wordt.

 

Korving: "Oppompen van een truckband met te lage spanning doe je niet zomaar even net zoals bij een personenauto. Dat gaat tot 9 bar en is vakmanschap, omdat het ding kan ontploffen. Langs de kant van de weg informeren heeft dus niet altijd zin, omdat de chauffeur er niet direct iets aan kan doen. En we willen uiteraard geen tientallen stilstaande vrachtwagens bij het meetpunt. Daarom benaderen we de backoffice van de chauffeur, zodat het bedrijf zelf in de werkplaats de banden kan controleren en eventueel preventief vervangen."

Balken in het wegdek

Er zitten drie balken in de rechter rijstrook van het wegdek die een drukprofiel maken zodra een vrachtwagen er overheen rijdt.  Zodra het systeem een lagere druk dan 5 bar constateert wordt een melding doorgegeven. Op dit moment zijn er 30 duizend kentekens geregistreerd voor de proef. Het project is een samenwerking tussen Rijkswaterstaat en De Verkeersonderneming die gezamenlijk werken aan het verminderen van incidenten en ongevallen in de Rotterdamse regio. Transportondernemers en trailerverhuurders die een melding willen ontvangen als een van hun passerende vrachtwagens een te lage bandenspanning heeft kunnen zich aanmelden via het contactformulier proef bandenmeetsysteem vrachtverkeer A16 op Rijkswaterstaat.nl.

Deel dit artikel