Nieuws

The Power of Play: voor kinderen in Nederland en Rwanda

Right to Play en Jantje Beton gaan samenwerken om kinderen in Nederland en Rwanda meer te laten spelen. Dat doen ze met het project The Power of Play, dat zich richt op het spelenderwijs ontwikkelen van 21st century skills bij kinderen in beide landen.

Concreet betekent dat dat The Power of Play vaardigheden als veerkracht, creativiteit en samenwerken maar ook ondernemerschap en zelfstandigheid stimuleert. Deze eigenschappen worden internationaal geïdentificeerd als essentiéle vaardigheden voor kinderen, niet alleen voor op school, maar ook voor later.


Speelmaterialen via upcycling

Kinderen gaan hun eigen speelmateriaal maken, zelf hun speelplekken vorm geven en zelf nieuwe spellen bedenken. Daarnaast levert het project 150 instructievideo’s op waarin Nederlandse en Rwandese kinderen laten zien hoe je via upcycling speelmaterialen maakt. Daarmee zullen ze duizenden andere kinderen inspireren. Ook worden er 200 leerkrachten in Nederland en Rwanda getraind om kinderen te begeleiden bij het spelenderwijs leren van 21st century skills.Right To Play zal het project in Rwanda begeleiden en Jantje Beton in Nederland.

 

Right To Play en Jantje Beton vinden dat de waarde van spelen wordt onderschat en constateren dat de mogelijkheden om te spelen, op school en daarbuiten, beperkt zijn om uiteenlopende redenen. “Spelen is essentieel voor de ontwikkeling van kinderen” stelt Rob van Gaal, directeur van Jantje Beton. “En spelen blijkt een effectieve manier om wereldwijd kinderen 21st century skills te laten ontwikkelen, op school en daarbuiten”, vult Marije Dippel, directeur van Right To Play, aan. De twee organisaties zijn overtuigd van het belang van spelen en brengen hun kennis en ervaring samen om spelen zo goed mogelijk te benutten voor de ontwikkeling van kinderen. 

 

Het project The Power of Play wordt mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van 1.475.000 euro van de Nationale Postcode Loterij.



Dit artikel komt uit BuitenSpelen

Deel dit artikel