Nieuws

Reynaers Aluminium uit Duffel: Focus op duurzame ontwikkeling

In ruim vijftig jaar groeide de KMO uit Duffel uit tot een heuse wereldspeler in de ontwikkeling van aluminium systemen voor ramen, deuren, gevels en dergelijke. Van de huidige tweeduizend werknemers hebben er een kleine vijfhonderd hun werkplek in de hoofdzetel.

Het bedrijf, dat maximaal inzet op de duurzame ontwikkeling, zag in het woon-werkverkeer de mogelijkheid om zijn ecologische voetafdruk in te perken. Dit past in een breder kader waarbij de onderneming de focus legt op vijf thema’s: energie, veiligheid, materiaalkeuze, transport en inzet voor mensen, niet in het minst haar eigen personeel. Door zijn ligging op de N108 tussen Duffel en Lier, aan de rand van de grote woonconcentraties is ze zich als werkgever bewust dat de afstand tussen woning en tewerkstelling relatief groot is. 

Mobiscan

Een mobiscan uit 2011 keek naar de afstand tussen de woonplaats van de werknemers en de site in Duffel. Daarbij viel de brede verspreiding over de regio meteen op. Toch woont een aanzienlijk deel van het personeel binnen een straal van 5 km of in de cirkel tussen de vijf en vijftien km van de vestiging. Reden genoeg voor de directie om te toetsen of deze groep bereid was de dagelijkse verplaatsing met de fiets af te leggen. De achterliggende gedachte daarbij was en is dat elke auto minder op de weg overeenkomt met een verlaging in milieuimpact. Bovendien daalt daardoor de verkeersdrukte, niet in het minst in en om de vestiging zelf. Dit laatste is niet zonder belang voor de omwonenden. Ook dat is een aspect waar het bedrijf gevoelig voor is.

Krachtlijnen van het mobiliteitsbeleid

De bevraging onder het personeel viel positief uit. Meteen was duidelijk dat er een potentieel aanwezig was. Het mobiliteitsbeleid dat door het Pendelfonds financieel wordt ondersteund zorgde ervoor dat het fietsgebruik van en naar het werk op zes jaar tijd verdrievoudigde (van 39 tot 128). Een andere groep zag meer heil in het carpoolen. Waar zes jaar geleden niemand met een collega meereed, gaat het nu om vijfentachtig personeelsleden die de dagelijkse rit samen afleggen. In een heel overzichtelijke brochure onder de naam WOOW zet Reynaers alle voordelen voor fietsen en carpoolen van en naar het werk op een rijtje.

Naar de fietser toe: Onder het moto ‘wij zorgen er mee voor dat het loont’ ziet elke werknemer meteen dat hij of zij een fiets van de werkgever ter beschikking kan krijgen, mits hij of zij minstens voor vijftig procent van de tijd met de fiets naar het werk komt. Afhankelijk van de enkele afstand die de fietser moet afleggen gaat dat om een kwaliteitsvolle dames- of herenfiets, een elektrische tegenhanger (bij meer dan vijftien km) of een vouwfiets (bij combinatie met het openbaar vervoer). Deze fiets kunnen ze natuurlijk ook gebruiken buiten de werkuren. De kosten voor de leasing, de herstellingen en de verzekering worden gedragen door de werkgever. Fiscaal ligt het voordeel bij de werknemer. Op het bedrijf kan de fietser rekenen op vernieuwde fietsstallingen en douches, en ook het onderhoud en herstellingen kan ter plaatse gebeuren. Dit met medewerking van een sociaal tewerkstellingsproject. Ook wie met een eigen fiets rijdt kan gebruik maken van al deze faciliteiten. Een belangrijk punt is de veiligheid. In al die jaren werd maar één fietsongeval geregistreerd. Dat gebeurde in een park en niet naar aanleiding van een aanrijding op de openbare weg bijvoorbeeld.

Naar de carpooler toe: Buiten het fiscale voordeel krijgt de betrokken bestuurder een gereserveerde parkeerplaats, dichtbij de ingang, ter beschikking en ontvangt hij of zij een carwash bon om de twintig ritten. Sinds de start van de WOOW-campagne in 2012 naar duurzaam woon-werkverkeer toe is een kleine helft van het personeel mee in het project gestapt.

Dit artikel is verschenen in ReScape nummer 2, juni 2018.



Dit artikel komt uit ReScape

Deel dit artikel