Nieuws

Nieuw Zwols busstation krijgt warm onthaal

Met een heus Busbrug festival viert Zwolle op 9 februari de opening van de busbrug en het nieuwe busstation. De S-vormige brug is een ontwerp van ipv Delft en werd in opdracht van ProRail en gemeente Zwolle gerealiseerd door BAM Infra.

Het ontwerp combineert een heldere lijn en strakke vormgeving met een aangename, zachte uitstraling. Op 17 februari wordt de busbrug officieel in gebruik genomen. Bussen kunnen dan in een vloeiende lijn het spoor overbruggen tussen het nieuwe busplatform aan de zuidzijde van het station, en de nieuwe westelijke hoofdroute voor openbaar vervoer. Daarbij hebben passagiers optimaal uitzicht over het spoor en de directe omgeving. Tegelijkertijd draagt de brug op maaiveldniveau bij aan een prettige openbare ruimte, onder meer dankzij de heldere, ingetogen vormgeving.

Uitstraling van een stadspark

De totale tracé van een kleine 500 meter bestaat voor 245 meter uit een brug op steunpunten en verder uit grondlichamen. Het brugdek slingert als een overkapping over het spoor en de naastgelegen groenzone. Hoogwaardige bamboebekleding aan de onderzijde van het brugdek vormt een houten plafond dat goed past bij de beoogde stadspark-uitstraling. Samen met de S-vorm heeft de brug bovendien een eigen karakter.

Dynamisch en slank

De brug zelf is opgebouw uit een kokervormige hoofdligger met een eenvoudig gevormd uitkragend randelement. Het geheel is verdeeld in drie horizontale lijnen, wat zorgt voor een luchtig eindbeeld: onderaan de donkergrijze stalen kokerligger, daarboven de houten lamellen en als afsluiter de slanke, lichte lijn van het randelement.


De steunpunten zijn excentrisch aan weerszijden van het spoor geplaatst. Om de dynamiek van de brug te versterken, zijn ze zo vormgegeven dat ze schuin lijken te staan. Verder zijn de vlakken van de kolommen afgeschuind en de hoeken afgerond, waardoor ze slanker ogen en aansluiten op de vormgeving van het brugdek.

Brugrand

In de brugrand zijn alle voorzieningen geïntegreerd: de verlichting van de rijbanen, maar ook voertuigkering, afscherming van de bovenleiding, hemelwaterafvoer en geluidswering.

Bewerkelijk proces

De bouw van de nieuwe busbrug duurde anderhalf jaar. Vooral de plaatsing van het 110 meter lange brugdeel boven het spoor was een complexe operatie die bovendien veel bekijks trok.

 

 



Dit artikel komt uit Straatbeeld

Deel dit artikel