Nieuws

'Parkeren is geen verdienmodel voor ziekenhuizen'

In het tv-programma Radar noemde SP-Tweedekamerlid Nine Kooiman hoge parkeertarieven bij ziekenhuizen ‘een melkkoe’. Volgens Ed van Savooyen, parkeeradviseur bij Spark, ligt het genuanceerder. “Veel ziekenhuizen hanteren noodgedwongen parkeertarieven. Het is geen verdienmodel."

“De meeste ziekenhuizen zitten in een spagaat”, begint Van Savooyen. Hij adviseerde de afgelopen vijf jaar zo’n twaalf ziekenhuizen bij het inrichten van hun parkeerbeleid. “Voor de investering in een parkeervoorziening moet het ziekenhuis vaak geld lenen. Dat kan alleen terugverdiend worden door parkeertarieven te hanteren. Zorg verlenen blijft prioriteit 1.

OLVG Oost

Het Onze Lieve Vrouwen Gasthuis (OLVG) Oost in Amsterdam hanteert het hoogste tarief van alle ziekenhuizen in Nederland, blijkt uit onderzoek: 4 euro per uur en een dagtarief van 36 euro. In een reactie aan Radar liet het ziekenhuis weten het straattarief uit Amsterdam te hanteren, om bezoekers van buitenaf te weren. Een melkkoe, noemde SP-Tweedekamerlid Kooiman het. De reactie van Van Savooyen: "Je kunt natuurlijk altijd excessen uitlichten, maar de gemene deler is wel dat de meeste ziekenhuizen zo laag mogelijke tarieven hanteren".


Het OLVG zegt alternatieve systemen te hebben onderzocht, maar het blijkt in de praktijk lastig te controleren of iemand patiënt, bezoeker van het ziekenhuis of bezoeker van de stad is. Van Savooyen vindt dat een vreemde reactie: "Je kunt bezoekers heus wel anders tariferen dan buitenstaanders. Daarvoor zijn allerlei maatregelen te bedenken."

Maatwerk

Zoals in het Laurentius Ziekenhuis in Roermond, dat in 2017 nog meeddeed aan de Mobility & Transport Innovation ChallengeDaar is het tarief het eerste uur 1,30 euro en vervolgens 65 cent per uur, met als maximale dagtarief 6,50 euro. Dat is wel ongeveer even duur als het straattarief, vertelt Paul Weijers van het Facilitair Bedrijf. “Maar wij zoeken naar manieren om de patiënt tegemoet te komen”, zegt hij. 


Zo kunnen bezoekers, die vaker per week komen, een gratis uitrijkaart krijgen van de betreffende ziekenhuisafdeling. Momenteel wordt gewerkt aan een nieuwe parkeerfaciliteit op maaiveld, waarbij kentekenparkeren wordt toegepast. “Dan kan een abonnement tegen gereduceerd tarief worden afgesloten”

Zorggebied

De autobereikbaarheid is bij veel ziekenhuizen nog erg groot, constateert Van Savooyen, en dat heeft zijn consequenties voor het parkeertarief. “Hoe groter het zorggebied van een ziekenhuis, hoe groter de parkeercapaciteit moet zijn. En dat bepaalt dus weer het tarief.”


Een voorbeeld daarvan is het Elisabeth TweeSteden Ziekenhuis (ETZ) in Waalwijk, waar parkeren gratis is. “We hebben twee grote locaties in Tilburg en de locatie in Waalwijk heeft een streekfunctie, waar weinig mensen van buitenaf komen”, vertelt woordvoerder Wim Pleunis. “De parkeervoorziening is klein en de parkeerdruk laag.”


Dat vergt minder onderhoud, wat dus ook niet doorberekend hoeft te worden. "Op onze andere locaties in Tilburg is het zorggebied groter en wordt ook een parkeertarief gehanteerd. Daar ervaren we ook meer parkeerdruk en moeten we investeren in het op orde houden van de parkeervoorziening”, stelt Pleunis.

Autogebruik ontmoedigen

Het Laurentius Ziekenhuis in Roermond probeert autogebruik te ontmoedigen. Zo moet personeel dat verder dan 7 kilometer weg woont een parkeervergunning kopen. “En daar wordt streng op gehandhaafd: als personeel de auto fout parkeert, op de bezoekersplek bijvoorbeeld, zijn zij de vergunning meteen een aantal maanden kwijt”, aldus Weijers. Personeel dat binnen een straal van 7 kilometer woont, mag niet eens op het parkeerterrein parkeren, gaat Weijers verder. “Zo kunnen we de parkeerdruk op orde houden en zo blijft het betaalbaar voor de patiënt.”


Dit soort stimuleringsmaatregelen ziet Van Savooyen van Spark bij steeds meer ziekenhuizen. “Steeds vaker groeit het besef dat autonoodzakelijkheid niet per se nodig is, dus wordt gewerkt aan andere vormen van bereikbaarheid.” Als de parkeerdruk vervolgens afneemt, hoeft dat niet doorberekend te worden.



Dit artikel komt uit PARKEER24

Deel dit artikel