Nieuws

Tien innovatieve oplossingen voor minder files

Tien bedrijven uit de creatieve industrie mogen aan de slag met hun innovatieve ideeën voor het oplossen van de verkeersdruk in Midden-Nederland. Zij zijn door de jury van de Economic Board Utrecht, de provincie Utrecht en een aantal grote Utrechtse bedrijven verenigd in de U15.

Tien innovatieve oplossingen voor minder files

Anders op weg


De uitvraag van het project ‘Anders op weg’ werd uitgeschreven om een oplossing te vinden voor de grote verkeersdruk in de regio door middel van (onbewuste) beïnvloeding van het rij- en reisgedrag van automobilisten. Remco van Lunteren, gedeputeerde mobiliteit van de provincie Utrecht: “Utrecht ligt als druk knooppunt in het midden van het land. Het is belangrijk om samen met bedrijven nieuwe oplossingen te bedenken om met deze drukte om te kunnen gaan. Prachtig om te zien dat dat werkt!”

Innovatie


De jury beoordeelde de ideeën vooral op innovatie, acceptatie, effect en positieve business cases. Tien bedrijven met de beste oplossingen hebben een vergoeding gekregen om hun idee verder uit te werken. Zij gaan opnieuw de strijd met elkaar aan om voor een plaats in de top vier waarbij zij een bedrag winnen om het idee daadwerkelijk tot product of dienst te ontwikkelen en te testen. Op 11 december, de innovatiedag van de regio Utrecht, zal Remco van Lunteren deze 4 bekend maken.

Top 10 finalisten van Anders op Weg: 

Innovactory met de TimesUpp , jouw persoonlijke reisassistent. Een App, powered by TomTom Traffic die er voor zorgt dat je gaat reizen als dit verstandig is. Bij Anders op Weg: op zoek naar slim agenda management in combinatie met de juiste gedragsverandering.

ALD Automotive met de Anders Reizen app waarbij leaserijders slimme kilometers kunnen sparen door anders of zuinig te reizen in combinatie met een mobiliteitspas, directe feedback en besparingen voor de werkgever.

Mobydot, Raaskal games en Plan to Behaviour met GreenOw l, aan de hand van individuele reispatronen daagt Green Owl mensen on- én offline uit tot duurzaam, CO2-neutraal reisgedrag.

VCC Oost met de carpoolkaart . Deze kaart maakt eenautomatische match tussen werknemers van een bedrijf (of forensen op een bedrijventerrein) zodat samen reizen gemakkelijker wordt.

Bureau H2O en Moorgen nodigt met “Ik ben geen file” automobilisten op een vast traject uit slimmer op weg te gaan.

Monkeybizniz met Anders op Weg app , een app die op een hele simpele en speelse manier je een keuze laat maken voor een modaliteit op een specifiek tijdstip en direct feedback geeft op die keuze.

Toogethr, deelkilometers.nl . Er wordt een spel ontwikkeld waarin mensen worden aangezet zoveel mogelijk passagiers mee te nemen en daarmee het aantal kilometers per deelnemer te verlagen. Prijzen als gratis benzine of parkeerplek zetten aan om het spel te gaan spelen.

Bright Alley Tweens . Kinderen van de bovenbouw van de basis school zijn ambassadeurs. Ze beïnvloeden reis- en rijgedrag van ouders door een prikkelende en leuke quizgame en een praktische uitdaging die ze met hen aangaan.

Officebooking met ‘Check je werkplek’ . Het ontwikkelen van slimme informatiediensten op de al bestaande mogelijkheden voor het vinden van alternatieve werkplekken en op die manier het reisgedrag van werknemers te beinvloeden.

De Boom en het Meer met U-connect . Mensen worden verleidt uit de auto te stappen en voor het gemak en comfort van de e-bike te kiezen.

Beter Benutten


Anders op Weg is een is een onderdeel van het Programma Beter Benutten Midden Nederland. Meer informatie over Anders op Weg vindt u op www.anders-op-weg.nl

 

 

Deel dit artikel