Nieuws

FietsParKeur 2.0

Onlangs, tijdens het Nationaal Fietscongres 2019 in Houten, presenteerde Wim Bot van de Fietsersbond ‘FietsParKeur 2.0’. We spraken met Wim Bot (Fietsersbond) over het gemoderniseerde keurmerk.

“FietsParKeur is een keurmerk voor fietsenstallingen. Het keurmerk op zich bestaat al sinds 1999. Het keurmerk is in samenwerking met de fabrikanten en de Fietsersbond opgezet. Fabrikanten kunnen hun stallingen aanbieden ter keuring, en na een uitgebreid testproces door een college van deskundigen krijgen ze al dan niet het keurmerk.”, aldus Bot.

Concrete resultaten

Heeft het keurmerk concreet veel opgeleverd? Bot: “We hebben een enorme kwaliteitssprong gezien qua fietsparkeren. Vroeger waren fietsenrekken vooral heel simpel en zag je vooral de zogenaamde ‘voorwielmoordenaars’, eenvoudige rekken die ontzettend makkelijk het voorwiel beschadigen. Je zag twintig jaar terug zelfs nog gleuven in de weg om je fiets in te zetten. Gelukkig is de kwaliteit nu echt veel beter. Behalve fietsenrekken die geschikt zijn om je fiets goed in te stallen, letten we ook op voorzieningen die het makkelijker maken je fiets tegen diefstal te beschermen.”

Verwateren

FietsParKeur introduceerde FietsParKeur 2.0. Het keurmerk werkt met een normstellend document waarin alle eisen om aan het keurmerk te voldoen staan opgesteld. Dit document is voor FietsParKeur 2.0 naar de huidige situatie geüpdatet om rekening  te houden met ontwikkelingen van de afgelopen twintig jaar. “Dit was echt nodig. In de afgelopen jaren zijn er verschillende soorten fietsen bijgekomen en merkten we dat het keurmerk aan het verwateren was. Dat zag je bijvoorbeeld bij stationsstallingen, waar fietsen soms maar tussen andere fietsen werden gezet en zelfs fietsenrekken weggehaald werden, zodat je op de standaard moet parkeren. Op dat moment een hele pragmatische oplossing, maar niet de meest efficiënte.”

Vernieuwingsslag

FietsParKeur 2.0 is een toekomstbestendig keurmerk. We hebben daar echt een vernieuwingsslag mee gemaakt. Het nieuwe keurmerk stelt een aantal eisen bovenop de basis die we al hadden. De huidige licentiehouders hebben twee haar de tijd om een nieuwe keuring aan te vragen, daarna vervalt de licentie. We hebben in het nieuwe keurmerk rekening gehouden met verschillende soorten fietsen, zoals fietsen met een kratje voorop of een kinderzitje. Ook zijn sommige normen aangepast. Neem bijvoorbeeld de tilhoogte bij fietsenrekken met hoogteverschillen, voor sommige mensen is het tillen van de fiets toch dan te hoog. Daarom hebben we die norm aangescherpt. “

 

"FietsParKeur 2.0 moet zorgen voor een zo efficiënt mogelijke fietsenstalling. Het gaat vaak om details waar fabrikanten niet op letten. Zo kan een bout of een moer waar je stuur tegenaan loopt er al voor zorgen dat je fiets niet meer in het rek past."

 

Online is de FietsParKeur 2.0 Keuzewijzer te raadplegen. Hier kunt u precies zien welke fietsenstallingen voldoen aan de eisen en wensen voor specifieke locaties en doeleinden.

Deel dit artikel