Nieuws

'Oorlog tegen auto's zorgt voor depressieve stad Oslo'

Oslo is door de Europese Commissie voor 2019 omgedoopt tot Europese groene hoofdstad. Allerlei maatregelen zijn genomen om de auto te weren uit de binnenstad. Maar of iedereen daar blij mee is? “Bewoners zijn bang voor een depressieve stad”, is het commentaar van sommige inwoners van de Noorse hoofdstad.

Hanna Marcussen is wethouder stedelijke ontwikkeling in Oslo. Ze wil een veilige stad creëren voor de inwoners, waar kinderen veilig kunnen spelen en ouderen genoeg bankjes om op te zitten. “Om dat te bereiken moeten we af van de auto’s. Deze nemen disproportioneel veel ruimte in beslag.” Daarnaast moet de uitstoot van koolstofdioxide in 2030 met 95 procent zijn gedaald. 

Daarbij neemt Marcussen geen halve maatregelen. Zevenhonderd parkeerplekken verdwenen uit de binnenstad, straten veranderden in voetgangersgebied en de tol op bepaalde plaatsen werd verhoogd. Daarnaast is in de binnenstad sinds 1 juni een gebied ingericht van 1,9 vierkante kilometer waar alleen taxi’s, voertuigen voor mensen met een beperking en de hulpdiensten toegang tot hebben. In totaal wonen er 5500 mensen in het gebied, en werken er nog eens 120.000. “In 2020 willen we de meeste particuliere auto’s verbannen hebben uit dit gebied”, zegt de wethouder in een interview met SCMP.

Scepsis

Maar niet iedereen is blij met de maatregelen. Lokale winkeliers klagen over omzetverlies. Terje Cosma is de eigenaar van een beddenzaak. Zijn winkel ligt in het gebied dat sinds 1 juni grotendeels is afgesloten voor auto’s. “We verkopen goederen die je niet onder je arm mee kunt nemen, daarvoor heb je nou eenmaal een auto nodig.”

Klanten klagen dat ze de winkel niet kunnen bereiken zegt Cosma. Mede daarom zijn de inkomsten significant gedaald. Daar komt bij dat twee naburige winkels inmiddels al gesloten zijn.



Jarle Aabo schrijft voor ‘Yes to Cars in Oslo’, een platform met onder meer 23.000 volgers op Facebook. “Deze oorlog tegen auto’s”, begint hij te vertellen, “wordt gevoerd door politici over de rug van de vrijheden en portemonnees van de burgers.” Aabo geeft aan dat sceptici van de groenen plannen bang zijn voor een depressieve stad. “Ik denk niet dat mensen, met min vier graden en sneeuw tot aan de knieën, met plezier op de fiets stappen om naar het straattheater te komen kijken in januari.”

Fietsers zijn blij

De fietsers herkennen zich niet in de scepsis van Aabo. Ze zijn, net zoals meer dan de helft van de inwoners, blij met de groene plannen van de gemeente. “Het wordt geweldig”, zegt fotograaf Christopher Olsson die op zijn fiets de hele stad doorkruist. “Er zijn veel conflicten tussen fietsers en gemotoriseerde voertuigen.”



Wel geeft hij aan dat als auto’s moeten verdwijnen uit het straatbeeld van de binnenstad, dat er iets gedaan moet worden aan de prijs en kwaliteit van het openbaar vervoer. En dat is nu nog een probleem. Een enkeltje kost al bijna zes euro in de Noorse hoofdstad en er zijn ook klachten over vertragingen en andere problemen.

Wethouder Marcussen blijft vertrouwen houden in het autovrij maken van de binnenstad. "Met of zonder auto’s, een stadscentrum veranderen kost tijd", zo zegt ze.

Deel dit artikel