Nieuws

'Investeren in bereikbaarheid moet'

‘Bezuinigen op bereikbaarheid is zelfmoord’ Minister Eurlings van Verkeer- en Waterstaat heeft gisteren de Tweede Kamer geïnformeerd over de eerste resultaten van de Nationale Markt- en Capaciteits Analyse (NMCA). Uit die analyse blijkt dat zonder extra capaciteit voor weg, spoor en waterwegen de Nederlandse bereikbaarheidsproblematiek in 2028 zwaar onder druk zal komen te staan.

'Investeren in bereikbaarheid moet'

Bron:  www.logistiek.nl

'Investeren moet'


TLN en EVO en  zeggen in een reactie op de resultaten van de NMCA dat de eerste conclusies een bevestiging zijn van hun zorgen over de bereikbaarheid van Nederland. Beide organisaties benadrukken dan ook dat een nieuw kabinet, ongeacht de noodzakelijke bezuinigingen, moet investeren in een betere bereikbaarheid. \"Bezuinigen op de bereikbaarheid van ons land is economische zelfmoord\", aldus EVO en TLN.


Miljardenschade


Nu al loopt de maatschappelijke schade van files op tot 3,6 miljard euro per jaar en de verwachting van EVO en TLN is dat dit schadebedrag alleen maar toe zal nemen de komende jaren. Deze NMCA bevestigt dat nog maar eens, stellen de belangenbehartigers voor de logistiek en transport sector.

Economische motoren


Uit de analyse blijkt dat zowel bij hoge als bij lage economische groeiscenario's knelpunten blijven bestaan. Belangrijk voor het goederenvervoer - en dus de nationale economie - is dat een nieuw kabinet investeert in de bereikbaarheid van de belangrijkste economische en logistieke motoren van Nederland zoals mainport Rotterdam, Amsterdam, de as Arnhem -Nijmegen en de grote steden in Brabant.


Acceptabele kilometerheffing


Daarbij zal het kabinet volgens EVO en TLN moeten inzetten op een combinatie van bouwen van meer capaciteit, beter benutten van bestaande voorzieningen en een acceptabel systeem van betalen per kilometer

Terug naar overzicht nieuws >>>

 

 

Deel dit artikel