Blog

Wind mee voor de e-bike

Senioren steviger in het zadel na een cursus 'fietsen met de e-bike', kopte de NOS. Hierop ging de kurk van de champagne bij menig e-bike-leverancier. Want zodra er cursussen in omgaan met je product worden gegeven, weet je dat het goed gaat met de sales. Ultieme mainstreamheid heb je bereikt als straatverkopers met je aan de haal gaan, zoals de smartphone ervoer met hoesjes, chargers en selfiesticks.

Maar voor je het eindbazenstadium van de straatverkoper bereikt, zijn er de fases van reparatie- en accessoireshops, verzekeringszwendel, cursussen en workshops over veilig gebruik, ophitsende NOS-berichten en natuurlijk woede op het Kassa-forum. Nou heb ik nog geen straatverkopers met draadloze accu-opladers voor een e-bike gesignaleerd, maar de rest van het lijstje kunnen we afvinken.

'Wat zitten we hier nog?'

Mijn aandacht werd getrokken door een NOS-bericht dat een op de drie verkochte nieuwe fietsen een e-bike is. Nu vermoed ik bij dit soort berichtgeving een behoorlijk zelfversterkend effect, voortkomend uit een diepgewortelde Fear Of Missing Out. “Zie je wel Hennie, iedereen heeft een e-bike/zonnepanelen/bitcoin. Wat zitten we hier nog?” Al gauw vulde de NOS-timeline zich met berichten over falende accu’s en dodelijke e-bike-slachtoffers. 


Op internet koop je ombouwsets om van je goeie ouwe Batavus eigenhandig een e-bike te maken. En services die je daarbij helpen. Er zijn fietstassen, beschermhoezen en fietsendragers speciaal voor elektrische fietsen. Er is een levendige community van boeven met slijptollen in non-descripte busjes die ’s nachts op straat geparkeerde e-bikes verzamelen. Er zijn verzekeringen met schimmige voorwaarden en woekerpolissen. Er zijn tientallen cursussen, workshops en ‘rijscholen’ die meeliften op het succes van de e-bike.

'Menig fietsenmaker is zelfs al volledig e gegaan'

Ook de e-bike servicepunten schieten als paddenstoelen uit de grond. Menig fietsenmaker is zelfs al volledig e gegaan. Dat geldt natuurlijk niet voor mijn fietscultuur-conservatieve buurtfietsenmaker. Ik denk dat als je bij hem met een kapotte e-bike aankomt, hij je adviseert de hele rotzooi eruit te trekken en gewoon zelf een beetje harder te trappen. Dan heb je al dat gelazer ook niet. Hoe minder erop zit, hoe minder er kapot kan. Zit best wat in, maar ik zou zeggen dat alles wat forenzen uit de auto en ouderen in beweging krijgt het voordeel van de twijfel verdient. 

Dus als het zo doorgaat staan deze zomer de Scheveningse boulevard en alle dorpsbraderieën vol straatverkopers met fietshoezen, draadloze accu-opladers en e-bike-selfiesticks. Ik zie de NOS-kop al voor me: Straatverkopers steviger in het zadel na een cursus ‘verdienen aan de e-bike’.

Deel dit artikel