Blog

Durven we te investeren in een echt slimme infrastructuur?

Als je mensen vraagt naar onze economische kracht, wordt steevast onze landbouw genoemd, gelijk gevolgd door de haven van Rotterdam, Schiphol en onze bloemenexport. Zelden hoor je automotive genoemd worden. En toch, als je naar de cijfers kijkt en zou inzoomen op een willekeurige auto, of het nu een BMW of een Toyota is, dan zal je verbaasd zijn hoeveel onderdelen een Nederlands label hebben.

Door: Maurice Geraets, directeur NXP Nederland

We produceren als land dan wel niet veel auto’s, maar Nederland heeft heel veel belangrijke toeleveranciers binnen haar grenzen. Bedenk bijvoorbeeld dat alle auto’s chips uit Nijmegen bevatten maar ook automatten, hoogwaardige autolakken, navigatiesoftware en panoramische daken komen uit Nederland. Als je de cijfers analyseert kun je niet anders dan tot de conclusie komen dat Nederland in Automotive een wereldspeler is.

Zo is Nederland, en om specifieker te zijn Nijmegen, de bakermat van de Europese chipindustrie. Hier begon Philips in 1953 met het maken van halfgeleiders. En nu 65 jaar later is dit nog steeds de plek waar miljarden chips voor de auto-industrie worden gemaakt. Het gaat dan niet alleen om chips in de auto; ook onze infrastructuur kan niet meer goed functioneren zonder onze chips.

Dat we hier in Nederland nog steeds chips kunnen produceren heeft alles te maken met wat we noemen ‘Automotive quality’. Het gaat dan niet zozeer om de prijs van de chips maar om de superieure kwaliteit. Chips in de auto moeten altijd werken, bij +85 graden Celsius maar ook bij –40 graden Celsius; bovendien moeten ze 15 jaar meegaan. Als toeleverancier concentreren we ons op het bedenken en leveren van hoogwaardige producten die kunnen concurreren op kwaliteit. Ik denk dat dit, naast onze innovatieve kracht op R&D-gebied, echt onze sterkte is.

Maar ook op veel andere gebieden hebben we alle reden om trots te zijn op Nederland. Zo geeft KPMG’s ‘Autonomous Vehicles Readiness Index’ aan dat Nederland op nummer 1 staat, in het algemeen en ook met de beste infrastructuur ter wereld! En een onderzoek van Roland Berger plaatst Nederland op de eerste plaats op de ‘Automotive Disruption Radar’. We kunnen als Nederland dus veel betekenen voor de toekomst van Smart Mobility. We zien dat nu de economie groeit, de roep om steeds meer asfalt toeneemt. Ik realiseer me dat dit op veel plaatsen nodig is – zeker nu blijkt dat de filedruk afgelopen kwartaal met 25 procent is gestegen – aan de andere kant zou ik vooral willen pleiten voor veel en vooral slimmere wegen die klaar zijn voor zelfrijdende auto’s en platooning en een bijbehorende infrastructuur hebben die kan communiceren met het verkeer. Want daarmee blijft Nederland vooroplopen en slimme wegen kunnen meer verkeer verwerken dan gewoon alleen asfalt. 

Er zijn al tal van initiatieven op dit gebied waar we de handen ineenslaan en als Nederland laten zien wat we kunnen. We laten de automobilist al ervaren dat we met innovatie het verschil kunnen maken en niet alleen de doorstroming kunnen verbeteren maar ook de verkeersveiligheid en de luchtkwaliteit kunnen bevorderen. Een mooi voorbeeld is SmartwayZ een programma in Zuid-Nederland waar investeringen in uitbreiding van de infrastructuur hand in hand gaan met zowel Smart Mobility als Slimme Logistiek. 

Ons ecosysteem waarin bedrijven, overheden, universiteiten en kennisinstellingen samenwerken is uniek in de wereld en biedt volop kansen om ook op het gebied van slimme mobiliteit een leidende rol in de wereld te vervullen; net als de Deltawerken een halve eeuw geleden.

Deze blog is verschenen in Blogs van buiten. Een verzameling blogs uitgegeven door het Ministerie van IenW. De gebundelde uitgave van alle blogs die het afgelopen jaar verschenen zijn op intranet van het ministerie 
kunt u hier downloaden.

Deel dit artikel