Bedrijfsnieuws

ScanGenius scanauto en scanscooter, intelligente bronnen van informatie

Bij parkeerbeheer worden zowel ScanGenius scanauto’s als scanscooters ingezet. Beide middelen hebben voor- en nadelen. En hoewel de manier waarop en de kwaliteit verschilt, hebben beide middelen als doel het leveren van intelligente data aan de backoffice. Daarvoor is het nodig om te weten welke informatiestromen er uit een scanauto en een scanscooter komen en wat daarmee gedaan kan worden. Daarbij zijn ook mogelijkheden buiten parkeerbeheer mogelijk.

Volgens Mattias Rouw van Arvoo leveren zowel de ScanGenius scanauto en scanscooter dezelfde type informatie: GPS-informatie en beeldinformatie via panoramafoto’s c.q. -films over zowel kenteken als de omgeving. Toch kunnen ze naast elkaar worden gebruikt. “Het hangt af van de omgeving en de effectiviteit van de handhaving. De scanauto is beperkt wendbaar en daardoor bijvoorbeeld niet geschikt voor smalle straatjes. Bovendien kan het scannen van kleine parkeergebieden met een auto soms te tijdrovend zijn. Een scooter is dan een prima alternatief met meerwaarde. Waarbij je je als gemeente wel moet realiseren dat een scooter minder data kan verwerken dan een auto.”

 

Bij het ScanGenius scannen kijkt de camera allereerst of de auto in een parkeervak staat. Het contextbeeld met informatie over de omgeving is vervolgens van belang bij de vraag of er gehandhaafd moet worden. “Neem het voorbeeld van een bord dat is verwijderd of van een automobilist die aan het laden en lossen is. Uiteindelijk gaat het erom dat je aan de backoffice van parkeerbeheer beelden aanlevert die opvolging door handhaving mogelijk maken en die bij het opleggen van een boete voldoende bewijslast leveren om dat te rechtvaardigen. De handhaver wordt kortom effectiever ingezet, omdat het aantal valse opvolgingen daalt.” 

 

Rouw is van mening dat de ScanGenius scanauto en de scanscooter en de data die ze verzamelen ook gebruikt kunnen worden voor andere doelen dan parkeerbeheer: “Panoramabeelden kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt voor het detecteren van vandalisme bij straatmeubilair en vuilnis op straat.” Die aanpak heeft verschillende voordelen: “De auto rijdt toch al en zou bijvoorbeeld kunnen worden uitgerust met extra sensoren voor andere doeleinden op het gebied van veiligheid en milieu, zoals het meten van de luchtkwaliteit.” Die aanpak heeft ook een kostenvoordeel: “De scanauto en scanscooter komen nu volledig ten laste van de afdeling parkeerbeheer. Wanneer ze echter ook voor andere doeleinden worden ingezet kunnen die kosten worden gedeeld. En wordt de businesscase dus interessanter.”



Dit artikel komt uit PARKEER24

Deel dit artikel