Bedrijfsnieuws

Tarkett start internationale campagne voor ontwerp vloerpatronen

Tarkett, internationaal marktleider in innovatieve en duurzame oplossingen voor vloerbedekking en sportveldbekleding, is onlangs gestart met een digitale ontwerpcampagne gericht op architecten en ontwerpers in heel Europa om hen te betrekken bij het nieuwe concept 'Floor is the new Playground' (de vloer is het nieuwe speelveld).

De acht weken durende campagne, waarin gebruikers worden aangemoedigd te spelen met vloerpatronen en interessante ontwerpen te creëren met het assortiment Luxury-vinyltegels (modulair vinyl) van Tarkett, is uiteindelijk uitgelopen op een internationaal 'design tag'-spel. Verschillende architecten en ontwerpers uit alle delen van Europa hebben de mogelijkheid tot samenwerking aangegrepen en hebben inspirerende vloerontwerpen geproduceerd, die breed werden gedeeld op de sociale media.


In zijn commentaar over de betrokkenheid van de ontwerpers bij de campagne, zei Florian Bougault, Art Director Tarkett Stores & Shops, Hospitality & Leisure: “We waren buitengewoon tevreden over het aantal architecten en ontwerpers dat heeft meegedaan en de digitale tool heeft gebruikt om met de patronen te spelen.”


“Sommige patronen waren heel inspirerend omdat architecten de vloer op verschillende manieren bekeken en met het oppervlak speelden; bijna een digitaal speelveld voor het creëren van eindeloze mogelijkheden. Vooral één ontwerp van Eric Klein Velderman was een prachtig voorbeeld van een evenwichtige combinatie van klassiek en hedendaags.”


Hij voegt eraan toe: “Het aspect van samenwerking in de campagne was ook interessant. Het was prachtig om te zien hoe ontwerpers met elkaar samenwerkten aan unieke vloerontwerpen en het uiteindelijke resultaat deelden op de sociale media. In de hele Europese gemeenschap van architecten en ontwerpers is de respons geweldig geweest; de campagne is meer dan 10.000.000 keer bekeken.”


Eric Klein Velderman van Cantoo Design in het Verenigd Koninkrijk legde uit waarom hij de competitie boeiend vond: “Wat begon als een eenvoudig ontwerpspel werd al gauw veel gecompliceerder - en toen begon het leuk te worden. Ik weet zeker dat de meeste ontwerpers de online tool zagen als een korte onderbreking, iets dat op het eerste gezicht behoorlijk eenvoudig was. Ik zag kans de tool te gebruiken om ideeën te ontwikkelen die verder gingen dan een spelletje, dat het iets is dat we misschien kunnen gebruiken voor serieuzere ontwerpontwikkeling.”


“Het duurde niet lang of we zagen de tool ook als een kans om samen te werken en we bedachten een 'design tag'-spel waarin we elkaar een deel van een patroon gaven, dat de ander dan voltooide. Na het probleem te hebben opgelost, vergeleken we elkaars resultaten. Het was heel erg leuk en een prachtig voorbeeld van een campagne waarin fabrikanten en ontwerpers op internationale schaal samenwerken.”


René Wissink van Atelier Argos in Nederland voegde eraan toe: “We hebben allemaal heel erg genoten van het experimenteren met de tool en vonden het ontwerpproces bijzonder boeiend. Tools zoals deze zijn een goede ondersteuning voor het ontwerpen en we hebben veel plezier gehad met het ontdekken van de mogelijkheden om de vloer tot leven te brengen. Het heeft echt onze verbeelding aan het werk gezet.”


Meer informatie over het concept 'Floor is the new Playground' en het uitgebreide assortiment LVT-vloerontwerpen is te vinden op
www.flooristhenewplayground.nl. De tool voor het maken van patronen die in de campagne is gebruikt, is verkrijgbaar op http://flooristhenewplayground.tarkett.com/nl_NL/speel

 



Dit artikel komt uit Stedebouw & Architectuur

Deel dit artikel