Artikel

Gedragsbeïnvloeding door storytelling

In het Zuid-Hollandse dorp Oud-Alblas hebben de bewoners hinder van sluipverkeer: automobilisten die de file op de A15 willen vermijden en besluiten door de leefstraten van het dorp te rijden, vaak te hard en soms ook asociaal. Bij de aanpak van dit probleem heeft de gemeente Molenwaard voor een nieuwe strategie gekozen: een storytelling-campagne, ‘Te gast in Oud-Alblas’ genaamd. Wat houdt deze aanpak in, welke rol kan storytelling bij gedragsbeïnvloeding spelen en wat zijn de ‘lessons learned’ van deze campagne?

“Tijdens de ‘Te gast in Oud-Alblas’-campagne vragen bewoners aan automobilisten die over de doorgaande wegen van het dorp rijden – de Dorpsstraat en Brugstraat – om zich als gast te gedragen”, vertelt Arwin de Hoog, zelfstandig adviseur verkeer & vervoer. De Hoog is door de gemeente Molenwaard als externe verkeerskundige bij de campagne betrokken. “De effectiviteit van genomen fysieke verkeersmaatregelen in het verleden waren beperkt, net als de invloed van de gemeente op de fileproblematiek op de A15. De gemeente zocht daarom naar een nieuwe aanpak, een frisse wind.” Etienne Kreutzer, campagneleider van ‘Te gast in Oud-Alblas’ en expert gedragsbeïnvloeding bij adviesbureau Plan to Behaviour, vult aan: “Bewoners maakten melding van sluipverkeer dat hard en asociaal door Oud-Alblas rijdt wanneer de A15 vol file staat. Eerdere verkeersmaatregelen bleken in mindere mate effectief en duur, daarom ontstond interesse in een aanpak die meer uitging van gedragsbeïnvloeding en communicatie.”

Dit artikel is verschenen in Verkeer in Beeld #5. Lees het volledige artikel hieronder.

Gedragsbe.pdf
beschikbaar voor iedereen
Download

Deel dit artikel