Artikel

'Het regime loopt tegen grenzen aan'

“Verkeerskundigen kunnen nauwelijks genoeg worden gestimuleerd om hun blik te verbreden en de samenwerking te zoeken”, zei Derk Loorbach afgelopen november op het Nationaal Verkeerskunde Congres. En dat is hard nodig, zo zal hij ook duidelijk maken tijdens het Parkeer24Jaarcongres op 5 april.

Loorbach is in het dagelijks leven directeur van het Dutch Research Institute for Transitions (DRIFT) in Rotterdam. Volgens hem is een transitie een schoksgewijze fundamentele de dominante structuur, cultuur  en werkwijzen binnen een maatschappelijk deelsysteem. ”In de verkeerswereld zie je dit bijvoorbeeld in het wijzigen van de verhouding tussen bezit en gebruik, in de verandering van werkwijzen door de realtime beschikbaarheid van grote hoeveelheden informatie voor alle geïnteresseerde betrokkenen of in de doorwerking van een hogere waardering voor duurzaamheidsvraagstukken in het verkeer”, aldus Loorbach.

 

Volgens Loorbach is het mobiliteitssysteem erg goed in het faciliteren van (individuele) mobiliteit om economische activiteiten mogelijk te maken en dat zo efficiënt mogelijk. “Maar er zijn toenemende vragen bij deze aanpak. Hoeveel efficiënter kunnen we wegen nog benutten? Hoeveel efficiënter kan de benzinemotor? Hoeveel meer flexibiliteit is mogelijk door flexwerken en mobiliteitsmanagement? Dit zijn signalen dat het regime tegen grenzen aanloopt. Tegelijk ontwikkelen zich allerlei alternatieven die goedkoper, aantrekkelijker en beter worden.”

 

Loorbach onderbouwt dit met de – tot nu toe – hardnekkige volharding van de optimalisatiestrategie voor het autosysteem. Vraagstukken over milieu, veiligheid en doorstroming worden daarmee echter niet opgelost. Loorbach: ”Dit regime staat niet alleen onder druk, maar krijgt ook concurrentie.”

Actie 

Een oplossing verzinnen is misschien nog een stap te vroeg. “Betrokkenen moeten het dan eerst eens worden over de aard van de ‘onduurzaamheid’. Waar moeten we precies vanaf? Aan welke voorwaarden moeten wijzigingen op lange termijn voldoen?”, aldus Loorbach. ”Tegelijkertijd moet in het hier en nu actie worden ondernomen voor verbetering. Wat kunnen we snel uitproberen en gewoon nu al doen? Van deze experimenten kunnen en moeten we leren, waarbij de hamvraag is hoe we oplossingen institutionaliseren.”

 

De keynote van Derk Loorbach kunt u volgens op het Parkeer24Jaarcongres. U kunt zich hier aanmelden.



Dit artikel komt uit PARKEER24

Deel dit artikel