Artikel

Camerahandhaving: innovatie in toegangsregulering

De voortdurende strijd tussen bereikbaarheid en leefbaarheid: voor bewoners, het winkelend publiek, bevoorrading en hulpdiensten moet een binnenstad goed bereikbaar zijn maar dat mag niet ten koste gaan van de leefbaarheid. Dit valt uitstekend te reguleren met camerahandhaving. Anders dan de naam doet vermoeden is het niet zomaar een handhavingstool.

Om toegang te reguleren domineerden de zogenaamde bollards, pollers of verzinkbare palen jarenlang het straatbeeld om het verkeer in goede banen te leiden. Die zijn effectief maar maken geen gastvrije indruk. Bovendien hangt er een prijskaartje aan de beweegbare palen. Slijtage zorgt immers voor verhoogde onderhoudskosten en helaas rijden er regelmatig voertuigen tegenaan, wat niet alleen de kosten opvoert maar ook de veiligheid in het geding brengt.

Fysiek naar virtueel 

De opkomst van veilige, betrouwbare en onderhoudsvrije hoge resolutie-kentekencamera’s opende de deur voor een nieuwe vorm van handhaving op (stads)toegang camerahandhaving op afstand. Een uitstekend alternatief voor bollards, zo is inmiddels gebleken.


 
De fysieke afsluiting wordt vervangen door een virtuele afsluiting en op basis van het kenteken checken de camera’s of een voertuig het gesloten gebied in mag. Een handhaver controleert overtreders op afstand en neemt hier vervolgens actie op. Storingen en hoge onderhoudskosten behoren definitief tot het verleden. Hulpdiensten en ontheffingshouders passeren probleemloos.

Gedragsverandering

Camerahandhaving is geen handhavingstool. Het is een verkeerskundige maatregel om een bepaald beleid mee uit te voeren zoals het autoluw maken van de binnenstad. Camerahandhaving heeft als doel gedragsverandering, niet het beboeten van overtreders. Het herinrichten van de wegsituatie vormt daarbij een belangrijk onderdeel. Immers, een juiste weginrichting wijst een bestuurder, bijvoorbeeld met belijning en bebording, de juiste richting.


 
In het beleidskader ‘Digitale handhaving geslotenverklaring en voetgangersgebieden’ beschrijft het OM welke stappen gemeenten moet nemen om camerahandhaving in te zetten. Gemeenten moeten een Plan van Aanpak maken en dit afstemmen met het Parket CVOM. Na goedkeuring wordt het plan voorgelegd aan de lokale driehoek om te bepalen of er tot deze wijze van handhaving wordt overgegaan. In vervolgartikelen in Verkeer in Beeld gaan we dieper in op deze onderdelen.

Toepassingsmogelijkheden

Camerahandhaving is toe te passen op alle gebieden met geslotenverklaringen (C-borden) en bij voetgangersgebieden (bord G07). Veel gemeenten hebben deze gebieden al voorzien van kentekencamera’s. Zo heeft Delft in 2016 als eerste gemeente in Nederland alle 19 bollards vervangen door kentekencamera’s. Aanrijdschades behoren tot het verleden en de ‘lelijke paaltjes’ verdwenen uit het Delftse straatbeeld.

 

Camerahandhaving wordt ook succesvol ingezet om brom- en snorfietsen te weren uit de stadscentra van Roosendaal en Leidschendam-Voorburg (zie kader). Gemeenten Landsmeer, Oostzaan en het Belgische Kortenberg gebruiken de camera’s om sluipverkeer tegen te gaan en in Leeuwarden en Zwolle wordt de busbaan met kentekencamera’s gecontroleerd.

Eenvoudig op weg

De kentekencamera’s leveren dus veel voordelen op: ongevallen met (letsel)schade veroorzaakt door verzinkbare palen komen niet meer voor, hulpdiensten kunnen zonder oponthoud passeren en onderhoud aan het systeem behoort tot het verleden. Daarnaast zijn de camera’s bewezen effectief om een gedragsverandering teweeg te brengen.
 

Camerahandhaving weert scooters in Leidschendam-Voorburg

Het Huygenskwartier in de gemeente Leidschendam-Voorburg is een historisch gebied waar winkelen, cultuur en natuur samenkomen. Het autoluwe gebied was voorheen afgesloten met bollards, ook brommers en scooters waren hier niet welkom. Helaas scheurden zij simpelweg om de bollards heen. Reden voor een andere aanpak.

 

De gemeente koos ervoor om de toegangswegen tot het centrumgebied te voorzien van voor camerahandhaving van Brickyard. De kentekencamera’s registreren 24/7 ook kleine brommerplaatjes en weren zo niet alleen auto’s uit het voetgangersgebied maar ook brommers en scooters.

 

Tijdens de wenperiode werden alleen waarschuwingen gegeven. Inmiddels krijgen overtreders ook een boete op de mat. In de ochtenden blijft het mogelijk om te laden en lossen, en bewoners en ondernemers kunnen een ontheffing aanvragen. De overlast van brommers en scooters in het centrum is met de komst van de camera’s verminderd en daarmee is de leefbaarheid verbeterd.

 

Brickyard ondersteunt

Camerahandhaving toepassen is eenvoudig maar vergt de nodige aandacht. Weginrichting, bebording, afstemming met het CVOM en de lokale driehoek; het traject kent enkele haken en ogen. Brickyard ondersteunt hierin volledig, dankzij jarenlange ervaring en dankzij hard- en software die efficiënte verwerking van overtredingen mogelijk maken. Brickyard begrijpt dat camerahandhaving meer is dan een handhavingstool.
Meer informatie:  
Brickyard B.V.
T 020 - 70 288 00
www.brickyard.eu

 

Dit artikel verschijnt in Verkeer in Beeld 2, mei 2019.
 

Deel dit artikel