Artikel

“Je gooit geen fietspad meer weg”

“Beton gaat wel tachtig tot honderd jaar mee. Daarom is ons product veel duurzamer dan men denkt. Het zijn net legoblokjes, je legt ze zo aan de andere kant van het dorp. Er wordt nog heel veel weggegooid, tot hele fietspaden aan toe, en daar moeten we vanaf”, zegt Job van Roekel van Easypath over ‘zijn’ modulaire fietspaden.

Door Marcel Slofstra


De fietspaden van Easypath zijn modulair én van beton, dat sowieso lang mee gaat, langer dan bijvoorbeeld asfalt. “Vaak wordt uitgegaan van een levensduur van dertig jaar voor fietspaden, maar onze fietspaden kunnen langer mee.” Van Roekel pleit voor een soort overheidsmarktplaats, waarop – bijvoorbeeld – fietspaden aangeboden kunnen worden. “Dan kan een fietspad dat weg moet, op een andere plek, binnen dezelfde gemeente of zelfs in een andere gemeente, hergebruikt worden. Op die manier gooien we geen fietspaden meer weg.” Hergebruik van complete fietspaden zou zelfs helemaal circulair kunnen zijn.

 

Easypath heeft onlangs een project voltooid in Utrecht, langs het Papendrechtsepad, langs het Amsterdam-Rijkanaal. Het gehavende asfalt heeft daar plaatsgemaakt voor betonnen elementen. De werkzaamheden vonden plaats tussen 20 augustus en 4 oktober. Dit fietspad maakt deel uit van de snelfietsroute tussen Utrecht en Nieuwegein, maar fietsers werden met borden gewezen op de erbarmelijke kwaliteit van het wegdek. “Het asfalt ging daar scheuren en het fietspad kampte met boomwortelopdruk. Onder het fietspad liggen waterleidingen en leidingen voor de stadsverwarming. Vanwege de slappe ondergrond was ons modulaire fietspad een uitkomst. Dankzij de opbouw wordt de druk over een grote oppervlakte verdeeld, wat wortelopdruk voorkomt.  “Het fietst nu veel comfortabeler en veiliger dan voorheen.” Het fietspad voldoet nu weer helemaal aan de wensen. Het bestaat uit rode beton elementen is iets breder dan het oude fietspad.

 

Het eerste fietspad van Easypath is vijftien jaar geleden aangelegd in Wageningen, langs de Oordensteeg, en kan daar nog tientallen jaren blijven liggen.

 

Dit artikel verschijnt in Verkeer in Beeld 5, november 2019. 

Deel dit artikel