Artikel

Geheel reflecterend fietspad bevordert veiligheid

Innovatief wegdekelement helpt ongevallen voorkomen en bespaart energie.

Fietsverkeer neemt toe en verandert.  Met steeds meer snellere e-bikes, traditionele fietsen, snor- en bromfietsen en scooters wordt het op fietspaden steeds drukker, ook in het donker. Dan is het van groot belang dat veilig gebruik van het fietspad gewaarborgd is. 

Nederland vergrijst en juist veel ouderen rijden op e-bikes. Het is een feit dat ouderen een hogere lichtbehoefte hebben en belang hebben bij een hoger contrast. Reflexpath is een innovatie die in die behoefte voorziet: een fietspadelement dat in zijn geheel is voorzien van een reflecterende slijtvaste toplaag. Het licht in z’n geheel op als het verlicht wordt. 

Bermen blijvend in beeld 

Veel (eenzijdige) ongevallen op fietspaden vinden plaats waar de overgang van fietspad naar de vaak lager gelegen berm niet goed zichtbaar (meer) is. In de praktijk blijkt dat traditionele belijning of verlichting aan de zijkant van het fietspad door verloop van tijd bevuild raakt en daardoor niet meer voldoende functioneel is. Het aanbrengen van voldoende contrast tussen het fietspad en de berm is essentieel om (eenzijdige) bermongevallen te voorkomen. Dankzij een reflecterend wegdek is daarnaast minder straatverlichting noodzakelijk om het fietspad helder en duidelijk zichtbaar te maken. Dit levert op alle fronten besparingen op. 

Wetenschappelijk onderlegde oplossing 

Omdat het hele rijoppervlak van ReflexPath reflecterend is blijft het fietspad duidelijk zichtbaar ten opzichte van de bermen en wordt een belangrijke bijdrage geleverd aan de veiligheid van de fietser. Volgens de formule van Michelson (contrast tussen berm en weg) levert ReflexPath een uitstekende contrastwaarde van K > 0,35. Door toevoeging van lichte tot witte toeslagmaterialen wordt het zicht verbeterd als de reflectiegraad toeneemt. Fabrikant Leicon past een witte steenslag toe in combinatie met prefab beton. De toevoeging van Luxovit zorgt voor een uitstekende reflectie, een hoge stroefheid en een lagere temperatuur van het wegdek bij hoogzomerse omstandigheden. In alle gevallen vallen de waarden binnen de range van de indicatietabel uit voornoemde Kennismodule. 

Innovatieproject 

Provincie Gelderland heeft Easypath Nederland de opdracht gegeven het fietstraject Epe – Heerde over 3,5 kilometer te voorzien van EasyPath fietspadelementen. Daarnaast wordt ongeveer 2,5 kilometer van dit fietspad uitgevoerd met het innovatieve ReflexPath, dat werd ontwikkeld in samenwerking met Piet Zijsltra, specialist in Nederland op het gebied van de reflecterende werking van wegen en fietspaden, en met betonfabrikant Leicon. Hiermee heeft de provincie Gelderland de primeur. 

Meer informatie: EasyPath.

 

Dit artikel verschijnt in Verkeer in Beeld 2, Mei 2019.

Deel dit artikel