Artikel

'Verkeersborden met een persoonlijke touch'

Een ruim jaar geleden onderging de webshop informatiebord.nl een transformatie. Sinds 2017 is het bedrijf uit Hattem actief onder de naam TrafficSupply. Het bedrijf is geen traditionele verkeersbordenproducent. “Wij toveren een ouderwets bord om tot iets creatiefs met een persoonlijke touch”, vertelt oprichter en Chief Customer Satisfaction Wim van der Weide.

Ga je bij Zwolle de IJssel over, dan kom je aan de Noordrand van de Veluwe uit in het Gelderse stadje Hattem. Buiten het zicht van de snelweg A28 is TrafficSupply gevestigd, in een transparant kantoor aan een industrieterrein. “Voor een webshop gaat het om digitale zichtbaarheid”, legt Margreet Kats, Chief Brand Improvement, uit.

En dat werkt goed, het bedrijf groeit als kool. In het afgelopen jaar groeide het aantal medewerkers van 5 naar 11 en werden zo’n 20.000 verkeers-, tekst- en informatieborden op maat verkocht. “Vaak willen klanten een bord voor hun eigen terrein, of wil een bedrijf zijn eigen specifieke tekst of logo op het verkeersbord toevoegen. We zijn naast het uitvoeren van grotere projecten gespecialiseerd in het verwerken van ontzettend veel kleine maatwerk opdrachten”, vertelt Kats.

Lange adem

In 2006 startte Wim van der Weide, zelf afkomstig van een verkeersbordenproducent, met zijn bedrijf informatiebord.nl. Samen met IT-specialist Arjen van Dieren, inmiddels Chief Digital Strategy, ontwikkelde hij de webshop met een eigen database. “Traditionele verkeersbordproducenten produceren de grote bulk, waarin weinig ruimte is voor creativiteit. Reclamebordproducenten hebben juist weinig kennis van de regelgeving van verkeersborden. Wij sprongen in het gat daartussen”, legt Van der Weide uit.

In 2008 trad Kats toe tot het bedrijf. Ze vertelt: “In ruim tien jaar breidde het portfolio ontzettend uit. Inmiddels bieden we online ook snelheidsdisplays, verkeerkegels, spiegels, verkeerslichten, en (anti-)parkeerpalen aan. Samen met de overname van WijzijnGroen BV die totaaloplossingen voor elektrisch laden aanbiedt, besloten we in 2017 de productgroepen te segmenteren. Omdat informatiebord.nl de ‘lading’ niet meer dekte ontstond er een nieuwe merknaam. Onder TrafficSupply zijn op dit moment tien webshopconcepten ingericht met elk zijn specialiteit.”

Gepersonaliseerde verkeersborden

Het bedrijf produceert verkeersborden, op maat gemaakte informatieborden en gepersonaliseerde parkeer-combinatieborden. Wim van der Weide vertelt verder: “De klant kiest via de unieke SignEditor in de webshop het basisbord, de achtergrondkleur, de kleur van de bordrand en de reflectieklasse van de folie, selecteert vervolgens de gewenste pictogrammen en vult zijn tekst in. De SignEditor geeft de weergave en aanpassingen die de klant doet realtime weer. Het enige wat de klant ons toestuurt is eventueel het logo of de afbeelding die hij op het bord toegevoegd wil hebben. Wij checken of het voldoet aan de eisen en doen verbetersuggesties waar nodig.”

“Creatief maatwerk staat centraal”, zegt Van der Weide. Arjen van Dieren vervolgt: “Je zult ons dan ook niet snel enorme aantallen standaardborden aan een aannemer zien verkopen. Maar zo’n persoonlijk bord produceren we wel in een hele korte periode, omdat onze processen specifiek ingericht zijn voor flexibiliteit en maatwerk.”

Productieproces

Zo beschikt het bedrijfspand in Hattem over een flinke opslag voor de aluminium halffabricaten en aanverwante artikelen, zoals bevestigingsmaterialen, verkeersborden, laadpalen en heel veel andere handelsproducten. Maar de opslag staat niet overvol. “We hebben het liefst zo weinig mogelijk om voorraad”, vertelt Margreet Kats. “Door goede afspraken met toeleveranciers en ons unieke in eigen beheer gebouwde voorraadbeheersysteem, is het mogelijk om zo efficiënt mogelijk te beheren en kunnen we de voorraden beperkt houden.”

In een aangrenzende productieruimte worden de online bestelde producten vervolgens op reflecterende folie geprint via een hightechprinter, die elke bestelling in elke mogelijke kleurencombinatie kan printen. “Het unieke aan deze printer is dat hij in gecertificeerde RVV-kleuren en fullcolour kan printen“, vertelt Koen van Tiel, Chief Operational Excellence bij TrafficSupply. De print wordt gelamineerd om een garantie tot wel 15 jaar te kunnen garanderen. De volledig automatische snijmachine snijdt de folie vervolgens op de millimeter nauwkeurig.

“Om een perfecte duurzame hechting te garanderen wordt de folie onder hoge druk gewalst op de drager”, gaat hij verder. “De opdrachtgever heeft realtime inzicht in het productieproces en wordt via ons orderticketsysteem tijdens de orde afhandeling regelmatig op de hoogte gehouden, tot en met het tijdstip van levering.”

Trends

Van der Weide, Kats, Van Dieren en Van Tiel vormen de dagelijkse leiding van TrafficSupply. De vier zien dat steeds meer consumenten bijvoorbeeld een eigen parkeerbord wensen. Voor op hun privéterrein, maar ook voor in de buurt. Zo doen de door het bedrijf ontworpen Whatsapp-buurtpreventieborden het ook erg goed.

Ook een rookvrije openbare ruimte is op dit moment een actueel onderwerp, waarvoor TrafficSupply samen met de Nederlandse overheid informatieborden met een creatieve en eigen huisstijl ontwikkelde. Het eerste project voor lagere en middelbare scholen is bijna afgerond. “Je ziet de borden inmiddels bij steeds meer schoolpleinen staan, die moeten vanaf 2020 rookvrij zijn. En bij de veel ziekenhuizen in Nederland staan onze rookvrij-borden op het terrein”, zegt Kats. “Dit zijn erg leuke projecten om aan mee te werken.”

Dit artikel is verschenen in Verkeer in Beeld 5, november 2018.

Deel dit artikel