Artikel

Een rondje Fietsnieuws

Een rondje langs de fietsvelden levert het volgende fietsnieuws op: nieuwe proeven bewegwijzering snelle fietsroutes, niet alle kinderen leren fietsen of hebben een goede fiets, en Lucas Harms is de nieuwe directeur van de Dutch Cycling Embassy.

Door Karin Broer


Nieuwe pilots fietsbewegwijzering snelfietsroutes

Deze zomer komt er een proefopstelling met nieuwe bewegwijzering voor snelfietsroutes. Onder de vlag van de Tour de Force worden vier varianten uitgeprobeerd op drie snelfietsroutes:  F344 Deventer – Apeldoorn, F28 Utrecht – Bilthoven en Eindhoven – Veldhoven. Deze pilots zijn een vervolg van de proef op de F261 Waalwijk - Loon op Zand - Tilburg waarbij gemeenten, de Breda University of Applied Sciences (BUAS), adviesbureau Mijksenaar, Nationale Bewegwijzeringsdienst (NBd) en de provincie Noord-Brabant onderzoek deden naar mogelijke verbeteringen op het gebied van ‘wayfinding’ op de snelfietsroutes. Ewoud Vink van de provincie Brabant: “Samen met de NBd hebben we nu vier varianten ontwikkeld die verschillen in vorm, kleur en hoogte. Net als bijvoorbeeld bij metrokaarten, krijgt een bepaalde snelfietsroute een eigen kleur.” Een belangrijk onderdeel is ook de verdere uitwerking van ‘voorwegwijzers’ die vóór het beslismoment tijdig de keuzes laten zien.

Vink: “Op deze voorwegwijzers wil je eigenlijk dezelfde informatie kwijt als op de beslispunten. Buiten de kom kan dat over het algemeen wel als het gaat om ruimtegebruik, maar binnen de kom, zeker in stationsomgevingen en stadscentra zijn er vaak zo veel keuzes, dat het toepassen van voorwegwijzers niet logisch is. Ook leert de ervaring dat de gemiddelde snelheid in deze omgevingen minder hoog is. Dan kun je ook toe met een kleiner type wegwijzer. We denken nu aan wegwijzers in de vorm van fietsknooppunt-bordjes.’ De groene lijn op het wegdek, prominent onderdeel van de eerste proef, wordt niet verder onderzocht in het kader van deze pilots. Het gaat hier vooral om bewegwijzering. In elk van de drie pilots worden dezelfde vier varianten getest. Vink: ‘We hangen de eerste variant op, leggen dan alles vast op film en een paar uurtjes later hangen we de volgende variant op, zodat de omgeving en de omstandigheden nagenoeg gelijk zijn.’ Net als in de eerste pilot Waalwijk – Tilburg  worden er videobeelden gemaakt, die in een online-survey worden voorgelegd aan testpersonen. In november wil het projectteam een voorstel binnen de Tour de Force presenteren. In 2020 kan het voorstel dan onderdeel uitmaken van een nieuwe richtlijn bewegwijzering van het CROW.

 

Kinderen fietsen minder

In ‘armere’ wijken in de grote steden gaat bijna de helft van de kinderen niet op de fiets naar school. Dat heeft te maken met de korte afstand tussen huis en school, waardoor kinderen vaak lopen. Maar ook verkeersveiligheid is een reden om niet te fietsen. Verder is het fietsbezit onder kinderen in deze wijken lager. Bovendien is de conditie van de fiets vaker matig of slecht. In de ‘rijkere’ wijken fietsen kinderen ook lang niet altijd. Deze kinderen worden vaak met de auto naar school gebracht. Dit en meer blijkt uit onderzoek van bureau Labyrinth in opdracht van CROW en Tour de Force.Labyrinth onderzocht hoe het staat met fietsgedrag en fietsbezit op negentien basisscholen in zeven gemeenten. In het onderzoek is gekeken naar verschillen tussen kinderen in armere wijken (wijken met een lage Sociaal-Economische Status, SES) en welgesteldere wijken (met een hoge SES). Het onderzoek is niet representatief, maar schetst wel een beeld. Hugo van der Steenhoven, is als ploegleider van de Tour de Force-doelstelling ‘Alle kinderen fietsen’ nauw betrokken bij dit onderzoek: “Ik wist wel dat er in sommige wijken een groot deel van de kinderen niet fietst, maar als ik dat tegen mensen zei, kreeg ik toch vaak de reactie: ‘Dat valt toch wel mee?’ Daarom is het prettig dat we nu hardere gegevens hebben”. Van der Steenhoven pleit al langer voor een gerichte aanpak van het probleem van achterblijvende fietsvaardigheid van kinderen in bepaalde wijken. Wat te doen? “De gemeente kan ervoor zorgen dat de schoolomgeving veiliger wordt, de ROV’s kunnen fietslessen organiseren. De provincies en de metropoolregio’s kunnen zorgen voor regie. En we moeten beseffen dat dit geld kost.” Van der Steenhoven belooft alvast: “Ook in de tweede etappe van de Tour de Force is ‘Alle kinderen fietsen’ een belangrijke doelstelling”.

 

Lucas Harms nieuwe directeur van Dutch Cycling Embassy

Lucas Harms, onderzoeker voor het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid wordt directeur van de Dutch Cycling Embassy. “Een super gave uitdaging”, noemt Harms zijn nieuwe baan. “Het mooie vind ik het over het voetlicht brengen van onze bijzondere positie als fietsland en de potentie die de fiets biedt als middel voor de transformatie van steden. Steden worden duurzamer, veiliger, gezonder en socialer door de fiets.” De Dutch Cycling Embassy heeft zo'n 60 leden: bedrijven, overheden en kennisinstituten. Zijn voorganger, Mirjam Borsboom, gaat zich op het ministerie van IenW bezig houden met internationale contacten.

 

Dit artikel verschijnt in Verkeer in Beeld 3, juli 2019.

Deel dit artikel