Artikel

"Mag mijn kinderzitje in de auto blijven?"

De sociale cohesie die door het gedeeld gebruik van een elektrische auto ontstaat, verrast Alex van der Woerd. Samen met Johan Janse vormt hij de directie van Buurauto.

Door Nettie Bakker

Buurauto is een leaseconcept voor particulieren, (sport)verenigingen, projectontwikkelaars en de zakelijke markt. Het concept biedt de deelnemer: een website voor aanmelden en accountbeheer, een app(-groep) om de ‘eigen’ deelauto te openen, een elektrische deelauto, een laadpaal, een laadpas en volledige service. Buurauto groeide in drie jaar tijd van 1 tot 60 elektrische deelauto’s verspreid over verschillende steden, van Breda tot Castricum en van Amersfoort tot Den Haag.   

Betrokkenheid 

Van der Woerd: “Buurauto is een e-deelauto die je deelt met mensen in je omgeving die je kent of leert kennen. Dat aspect van elkaar kennen is van belang, want autodelen vraagt ook om betrokkenheid bij het voertuig, bijvoorbeeld dat je het schoon achterlaat. Het kennen van elkaar schept ook het vertrouwen dat je vragen kunt stellen: mag mijn kinderstoeltje in de auto blijven? Mag de hond mee? Of, Ik ga dit weekend weg, mag ik de auto twee dagen meenemen?” Wat Van der Woerd ook opvalt is dat mensen in een app-groep elkaar helpen bij het gebruik van de elektrische auto. “Voor sommigen is dat nog nieuw.”  

Via de app 

Al bij twee of drie aanvragen voor een deelauto kan Buurauto in principe aan de slag om een auto en een laadpaal te organiseren. Vervolgens krijgen de gebruikers via een app toegang tot ‘hun’ deelauto. Wil een medebuurtbewoner ook gebruik maken, dan meldt hij zich via de website aan. Dan ontvangt de bestaande groep een app met de vraag of de nieuwe gebruiker welkom is. Zo ja, dan wordt de nieuwe gebruiker vaak hartelijk welkom worden geheten en op de hoogte gesteld van de afspraken die er al samen zijn gemaakt over het gebruik van de auto.                

Niet alleen particulier 

Buurauto richt zich naast particulieren ook op een combinatie met de zakelijke markt. Zo kan een werkgever vragen om beschikbaarheid tijdens bepaalde uren op bepaalde dagen. Ook wordt de buurauto wel ingezet door sportclubs voor het rijden van kinderen naar uitwedstrijden. En projectontwikkelaars weten Buurauto al te vinden voor projecten op de langere termijn. Van der Woerd: “In Rotterdam Zuid leveren we deelauto aan een sociaal project dat mensen vervoersmiddelen aanbiedt. Hier is het voertuig zelf dus een sociaal product.”    

 

Deel dit artikel