Artikel

Zwolle pioniert met fietspad van gerecycled plastic

September is een goede maand voor de circulaire economie, lijkt het. Terwijl de Nederlander Boyan Slat met zijn Ocean Cleanup de plastic soep uit de oceanen gaat verwijderen, startte op 11 september een pilot met de PlasticRoad in Zwolle. “Plastic afval dat jij en ik thuis weggooien, kunnen we nu gebruiken in fietspaden”, legt Simon Jorritsma van wegenbouwer KWS uit.

Jorritsma en collega Anne Koudstaal bedachten het concept in 2013, plastic ter vervanging van beton of asfalt voor het bouwen van wegen. Dromers die ideeën durven te realiseren, noemde presentatrice Talitha Muusse hen bij de opening. “Soms heb je pioniers nodig. Mensen die voorop durven te lopen. En dat zijn Simon en Anne.”

Bekijk de PlasticRoad in één minuut

Ontwikkeling

KWS startte met de ontwikkeling, door ‘gewoon te beginnen en onderweg bij te sturen’. In 2016 haakten Wavin en Total aan, experts op het gebied van kunststoffen en polymeren. Een nieuw soort polymeer werd ontwikkeld ‘die ervoor zorgt dat de Plasticroad dezelfde kwaliteit heeft als die van een gewone weg’.

 

"Het wegdek ziet er net uit als een normaal fietspad"


De provincie Overijssel en gemeente Zwolle zagen er potentie in en werden eerste opdrachtgevers. Daarom vindt de eerste pilot nu plaats op de gemeentelijke fietsroute in Zwolle, een tweede pilot volgt in november op een provinciale fietsroute in Giethoorn. Daar worden verdere testen uitgevoerd.


Een wereldprimeur, roept men in Zwolle enthousiast over de 30 meter plastic die daar ligt. De route bevat evenveel gerecycled plastic als 218.000 plastic bekertjes of 500.000 plastic flesdoppen. In dit wegdek zijn sensoren aangebracht om onder andere de verkeersbelasting, de temperatuur en uitzetting van het wegdek te meten.

Slimme weg

De modulaire plasticelementen, die volgens de ontwerpers waarschijnlijk zo’n vijftig jaar meegaan, zijn afzonderlijk inklikbaar en dus ook vervangbaar.

 

De elementen zijn verder voorzien van een deklaag met een coating van fijne steenslag, bedoeld om het wegdek stroever te maken en ter bescherming tegen uv-straling. Een isolatielaag zorgt ervoor dat het plastic zelfs bij extreem warm weer niet gaat smelten.



“Onder het plastic bevindt zich een holle ruimte, bedoeld voor de afwatering”, gaat Jorritsma verder. “Je kunt er ook kabels en leidingen in wegstoppen of sensoren, zoals in Zwolle, om er een ‘slimme’ weg van te maken.”

Opschalen

Jorritsma is blij dat de eerste plasticelementen na vele jaren onderzoeken, testen en bijschaven, nu eindelijk in een openbare weg zijn gelegd. "De volgende stap is opschalen, om meer metingen te kunnen verrichten. We denken bijvoorbeeld aan een pilot op een parkeervak met inductielussen.”

 

En of het plastic uit de oceaan straks in fietsroutes gebruikt wordt? “Dat zou mooi zijn, een Nederlands onderonsje”, lacht Jorritsma. Maar hij houdt nog een slag om de arm. “We hebben wel contact gezocht met Boyan. Hij heeft het momenteel druk zat. En het is de vraag of dat oude plastic kwalitatief sterk genoeg is, maar dat is het onderzoeken zeker waard.”


Deel dit artikel