Artikel

MaaS is géén wondermiddel

“Nieuwe oplossingen zoals MaaS zijn geen wondermiddel.” Giuliano Mingardo, senior onderzoeker en werkzaam bij de Erasmus Universiteit, benadrukt dat we moeten oppassen voor te veel wishful-thinking binnen het mobiliteitsvak. Dat licht hij toe in zijn keynote tijdens het seminar Passende Parkeernormen.

Het wordt in de steden steeds drukker. Er komen meer bewoners, de commerciële activiteiten floreren en ook het aantal bezoekers neemt toe. Toch blijft de beschikbare ruimte beperkt. “Dit veroorzaakt een enorme druk op de stad”, zegt Mingardo. Ook op de overheden: “De beleidsmakers moeten de juiste balans vinden tussen groei en leefbaarheid.”

 

De verwachtingen over nieuwe oplossing voor deze uitdaging, zoals Mobility as a Service (MaaS) of andere concepten zoals hubs of deelmobiliteit, zijn groot, merkt de onderzoeker op. “De echte uitdaging is met twee benen op de grond te blijven en te begrijpen dat deze nieuwe oplossingen zeker nuttig zijn, maar het zijn geen wonderstokjes.”

Meer flexibiliteit

“We moeten proberen meer flexibiliteit in ons beleid in te bouwen.” Deelmobiliteit wordt nu te veel gezien als het manna, in de ogen van Mingardo. “Maar misschien is delen over tien jaar totaal passé of zelfs een taboe geworden. Nu lijkt (het bezit van) de auto de grootste vijand, maar misschien is dat over tien jaar niet meer zo.”

 

De onderzoeker illustreert zijn betoog met een voorbeeld. Stel dat over tien jaar alle auto’s elektrisch zijn en de energie uit duurzame bronnen komt. “Welke argumenten hebben we dan om te zeggen dat men de auto minder moet gebruiken? Sterker nog, wat als auto’s een belangrijke schakel worden in de opwekken van duurzame energie (als batterij voor onze gebouwen)? Dan wordt de auto opeens noodzakelijk! Niet alleen voor mobiliteit maar ook om de gebouwen duurzamer te maken.”

 

Mingardo pleit voor meer realisme bij beleidsmakers en hoopt dat de professionals met twee benen op de grond blijven staan. “Lagere parkeernormen zijn een oplossing voor de korte termijn, maar je weet nu niet wat de gevolgen op lange termijn kunnen zijn.”

Seminar Passende Parkeernormen

Op het seminar Passende Parkeernormen dat 12 december plaatsvindt op de Erasmus Universiteit licht Giuliano Mingardo zijn visie verder toe. Ook Rijksadviseur Daan Zandbelt, deelauto-fluisteraar Martien Das en vastgoedadvocaat Maaike de Wit houden een keynote. Directeur Master City Developer Helma Born is dagvoorzitter. Zij leidt ook het panelgesprek dat aansluitend plaatsvindt. Meer informatie vindt u op www.passendeparkeernormen.nl

Deel dit artikel