10 oktober | BouwCirculair Congres 2017 | Voor iedereen die zich verantwoordelijk voelt en te maken heeft met circulair denken en doen binnen de eigen organisatie

Artikel

“De borden zijn inderdaad beter zichtbaar”

De Vereniging Nederlandse Verkeersborden Fabrikanten (VNVF) introduceerde vorig jaar een nieuwe standaard voor verkeersborden: Ultimate Signing™. Verkeersborden die aan deze standaard voldoen zijn door een hoogwaardige folie beter zichtbaar bij duister en slecht weer en zijn ook duurzamer in productie en levensduur. Wat zijn de ervaringen in de praktijk?

Wilko de Boer is teamleider Beheer en Onderhoud in de gemeente Barneveld. Bij de laatste bestekaanbesteding koos hij voor de plaatsing van Ultimate Signing-borden, voorzien van 3M™ Diamond Grade™ retroreflecterende folie. Zijn ervaring: “Als ik ’s avonds door het dorp rijd, stel ik vast dat deze borden eerder opvallen en beter zichtbaar zijn.” Naast betere zichtbaarheid waren de prijs-kwaliteitverhouding en de duurzame productie ook redenen voor De Boer om deze borden te plaatsen. “Het is een combinatie van factoren die er uiteindelijk in resulteert dat we goedkoper uit zijn.”

 

In gemeente Noordwijk heeft Leo Snaar, beleidsmedewerker Beheer en Onderhoud, ook positieve ervaringen met de nieuwe verkeersborden. “Deze borden gaan langer mee en dat betekent dat we minder vaak de weg op hoeven. Ze zijn inderdaad beter zichtbaar in het donker en bij slecht weer. Ik zie de borden dan al van grote afstand. Bovendien zie ik het verschil tussen straten waar wel en waar nog geen nieuwe borden staan. Grote winst is bovendien dat we ons beheerprogramma kunnen aanpassen. De gangbare borden hebben een technische levensduur van twaalf jaar, maar bij ons in Noordwijk aan de kust moeten verkeersborden al jaren eerder worden vervangen, vanwege extreme weersomstandigheden door zout en zeewind. De technische levensduur van de nieuwe borden is onder normale omstandigheden twintig jaar en bij ons aan de kust zestien jaar.”

 

De duurzaamheidheidsfactor is ook een argument voor Snaar, om te kiezen voor deze nieuwe verkeersborden. Bovendien worden alle borden gerecycled. Ze gaan terug naar de leverancier of naar studenten, die er statafels van maken. “Ook een vorm van recycling”, grapt Snaar.

 

“Met de nieuwe borden zijn we zeker op de goede weg”, zegt Snaar, “en we gaan nog een stap verder. We hebben een uitvraag gedaan naar een externe analyse van ons bordenareaal. Misschien schatten we de plaatsing van onze borden zelf logischer in dan het in werkelijkheid is. Bovendien hebben we erg veel borden: 3.500 borden op 25.000 inwoners. Misschien kan het effectiever met minder borden op andere plekken, onder meer vanwege de betere zichtbaarheid?” Eind van dit jaar verwacht Snaar een nieuw bordenplan voor de gemeente Noordwijk.

Door Nettie Bakker. Dit artikel is verschenen in Verkeer in Beeld 3/2017

Deel dit artikel