Artikel

Op bezoek bij het Dutch Bicycle Center in Nijmegen

In de oude Honigfabriek in Nijmegen, pontificaal aan de Waal, zitten twintig bedrijven die allemaal iets met de fiets doen. Het Dutch Bicycle Center, onlangs nog de officiële outdoorlocatie van de internationale fietsconferentie Velo-city, bruist van liefde voor de fiets.

Op de Nijmeegse Waalbandijk ligt breed rood asfalt. Het Dutch Bicycle Center (DBC) ligt, hoe kan het ook anders, aan een fietssnelweg: de snelfietsroute Nijmegen – Beuningen. Dit jaar komt hier de eerste ‘fietsverzorgingsplaats’ van Nederland, vertelt DBC-deelnemer Ruben Loendersloot van de Loendersloot Groep. Net als aan de autosnelweg, komt er een plek waar je je fiets kunt verzorgen, met een fietspomp, verschillende gereedschappen en een soort automaat waar je een binnenband uit kunt trekken.

 

De Loendersloot Groep – bestaande uit verkeerskundigen en adviseurs op het gebied van mobiliteit – lijkt op het eerste gezicht binnen DBC een vreemde eend in de bijt. Wie er over de drempel stapt, denkt in een fietsenwinkel beland te zijn. Overal staan fietsen: racefietsen, mountainbikes, e-bikes, kinderfietsen, transportfietsen, ligfietsen, enzovoort. Loendersloot: “Dit lijkt visueel inderdaad zo. De fietsverkopers nemen veel ruimte in, maar er zitten hier ook bedrijfjes die advies geven over het afstellen van de fiets of die ouderen en kinderen bijstaan bij het leren fietsen en er zit ook een begeleider van mountainbikers. Er zit hier van alles.”

Experience-factor

Waarom zit Loendersloot hier? “Voor ons heeft een grotere fietsomgeving meerwaarde. Je nodigt mensen gemakkelijk uit om eens te komen kijken. Het is een visitekaartje met een hoge experience-factor. We zitten niet in een duf kantoorverzamelgebouw op een anoniem bedrijventerrein, maar aan de fietssnelweg. Het geeft energie om hier te zitten.”

 

Maar helpt het concreet? “Bij de Fiets-Probeer-Acties die we in het kader van IMMA- Beter Benutten uitvoerden, zeker wel. Ook bij het project ‘Snelfietsroute Utrecht-Amersfoort’ heeft het, denk ik, geholpen. Het is altijd én én, maar bij deze opdrachten werd specifiek gevraagd naar bredere kennis en ervaring dan puur verkeerskundige kennis. Deze opdrachtgevers wilden een bureau met oog voor belevingsaspecten. Dan helpt het zeker als je op een locatie zoals deze zit.”

Inspirerend

Aan de grote tafel, met rondom de ligfietsen van ligfietsbedrijf Elan en de racefietsen en e-bikes van Stipbike, zitten drie mensen gebogen over twee laptops. Een gezamenlijke strippenkaart met kortingsbonnen is in de maak, legt Daan Steeman uit. Hij werkt als fietsdocent en begeleidt mensen die moeite hebben met fietsen. Waarom hij hier zit? “Je hebt hier altijd mensen om je heen die met fietsen bezig zijn. Dat is heel inspirerend.”


Bas Hendriksen, één van de tien adviseurs van de Loendersloot Groep, komt binnenlopen. Hij draagt een t-shirt met de tekst ‘Bike to work’, vanwege de start van een fietsstimuleringsactie bij de Radboud Universiteit, die Loendersloot in opdracht van de provincie organiseert en waarbij Stipbike de fietsen regelt. Het doel van deze actie is, om heel gericht plukjes automobilisten te verleiden om over te stappen op de fiets. Hendriksen: “Op sommige verbindingen helpt het al enorm als je twintig tot dertig auto’s uit de spits kunt halen.”

Onwijs leuke plek

In de ruimte van de Loendersloot Groep hangt een flipover, met een lijstje van alle dagen van de conferentie Velo-city en wie er daarvoor aanwezig moet zijn. DBC is in de tweede week van juni de officiële outdoor-locatie van de conferentie. Hendriksen: “Het is dus zeker geen duf zootje hier”. Ook in de rest van het gebouw (het DBC zit in een deel van de oude Honigfabriek – red.) kijk je je ogen uit: er is een restaurant, een bierbrouwer, een indoor beachvolleybal-baan en een reeks meubelmakers. Hendriksen: “Het is een onwijs leuke plek.”

 

Even verderop, tussen de mountainbikes, treffen we Laura Turpijn, meervoudig Nederlands kampioen mountainbiken, die nu mountainbikers adviseert en begeleidt. Daarnaast verkoopt en repareert ze mountainbikes. En passant blijkt ze ook het bedrijfsuitje voor de Loendersloot Groep te organiseren.

Velo-city

Jos Sluijsmans van Fietsdiensten, oorspronkelijk begonnen als fietskoerier, is nu een veelgevraagd adviseur op het gebied van fietsen en logistiek. Hij is samen met Joppe van Stiphout van Stipbike de initiatiefnemer van dit bedrijvencentrum voor de fiets. Sluijsmans heeft het druk, reuze druk. Hij organiseert voor zesde keer het internationale Cargo Bike Festival, dat dit jaar deels samenvalt met Velo-city, en kan het niet laten om even wat bijzondere fietsen te laten zien.

 

“Passie”, zegt Joppe van Stiphout, verkoper van fietsen voor liefhebbers, “iedereen die hier werkt heeft een passie voor fietsen en dat maakt het leuk.” Van Stiphout is een van drijvende krachten achter het centrum. “We willen graag verder uitbreiden. Waarschijnlijk moeten we hier over vijf jaar weg, dan willen we naar een nog groter pand. Nijmegen is natuurlijk niet voor niets Fietsstad van Nederland. Wij lopen graag voorop.”

Door Karin Broer. Dit artikel is verschenen in Verkeer in Beeld 3/2017

Deel dit artikel